Hyvä threadi. Kiitos PKivirekija heikkipekka asiallisista viesteistä.
T. Yrittäjä-graafikko-valokuvaaja
Ota tai jätä... minä jätän!
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
-
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 14.9.2004 klo 14.32
Re: Ota tai jätä... minä jätän!
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 13.12.2007 klo 20.26
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ota tai jätä... minä jätän!
Viesti Kirjoittaja _Valtteri_ »
Yhdyn kutakuinkin kirjanpitäjäsi arvioon. Tuo laskelmasi on myös ihan ok, mutta oman kokemuksen mukaan on ihan mahdoton mahduttaa keskimäärin 5 kuvaustuntia jokaiselle arkipäivälle edes hyvinä aikoina vaikka kuinka haluaisi, koska sitä oheistoimintaa on niin paljon. (Sitten voi myös miettiä, miten käy jos tekee arvionsa hyvien aikojen mukaan liian optimistisesti.) Ehkä riippuu vähän minkä tyylistä kuvausta tekee, mutta omaa budjettia en voisi tuon kaavan mukaan laskea, koska vuorokaudessa ei vaan riittäisi tunnit. Oman arvioni mukaan jos haluaa tehdä melko normaalipituisia työpäiviä (mistä ei kannata myöskään haaveilla), voi kuvaaja arvioida 3 laskutettavaa kuvaustuntia per arkipäivä ja silloinkin pitää tulla keikkaa aika tasaisesti. Samalle päivälle kahden keikan sopiminen on myös aika riskialtista,vaikeaa tai joskus mahdotonta, koska vaikka ollaan puhuttu esim. kahden tunnin työstä, ei sitä voi keskenkään lähteä jos keikka venyy. Voiko sitä ottaa toisen keikan, mikä alkaa pari tuntia edellisesti? Ei voi, eli lyhyt keikka sitoo usein koko päiväksi. Tämän takia päivähinnoittelu on myös tavallista.PKivireki kirjoitti:
Ilmankos mulle soittelivatkin kun en ole heille tehnyt, muut täkäläiset freet on varmaan lopettaneet. Oli muuten eka ja vika keikka minkä heille tein.
Jos tämä tämmöinen leviää muuallekin, niin huh huh, täytyy alkaa katselemaan muita hommia. Onneksi ymmärrän veneistä ja autoista ja taloista vaikka mitä ja siivoojillekin maksetaan enemmän. Laskelma; jos tuommoisella tuntilaskutuksella tekisi töitä, niin normaalilla noin 5 tunnin päivittäisellä liikevaihtoa tuottavalla työmäärällä (ja siihen vielä sitten ne pari tuntia sekahommia jotka pitää tehdä ilman laskutusmahdollisuutta), niin päivässä tulosta tulisi hulppeat 140 €, viikossa 700 € ja neljässä viikossa 2800 €. Kirjanpitäjäni on joskus laskenut kaltaiseni freen työn kustannusjakauman, jonka mukaan kulujen ja verojen yms mums jälkeen käteen jäävä osuus on noin kolmasosa liikevaihdosta, eli tällaisella palkkiopolitiikalla saisi yrittäjän riskillä ihan 950 €:n kuukaustitulot käpälään.
Arvaatte varmaan minkä puljun lehdestä on kyse.
En tajua miten helvetissä ne kehtaavat?! Ja toiseksi, miten ne voivat tuollaisella palkkiopolitiikalla edellyttää työnsä osaavan avustajakaartin olemassaoloa?
Jos vielä otetaan pikainen katsaus siihen päivään, jossa on 3h kuvausta, voisi se näyttää muilta osin esim tältä:
1 h meilailuja ja keikoista sopimista sekä osoitteiden selvittelyä, missä pitää olla milloinkin, miten sinne pääsee jne
1 h kaluston pakkaamista, roudaamista, huoltamista, akkujen lataamista jne
1 h muiden juoksevien asioiden hoitamista, pankki, laskutus, toimitukset, jne
1 h ajamista tai muuten keikoille haketumista
3 h kuvaamista
2 h kuvankäsittelyä
Tässä vaiheessa on työpäivälle kertynyt pituutta 8 tuntia ja safkistakaan ei olla pidetty (mikä on myös yleistä).
Jos tämmöinen leviää, niin on se kyllä tosiaan huhhuh ja yhden ammattikunnan katoaminen ihan väistämätön. No, en usko, että niin kuitenkaan käy, koska hyville kuville tulee olemaan jatkossakin kysyntää ja ne ketkä niitä tekee, tietää mitä se vaati eikä ne voi tehdä sitä ehdoitetuilla "korvauksilla", vaan tulevat jatkossakin pyytämään asianmukaista korvausta. OTO-tekijöitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Jälki on myös sen mukaista. En osaa sanoa, mutta ehkä toimittaja mielellään ottaa pokkarillaan kuvan samalla jos siitä saa "ilmaiseksi" 28e lisää. Yhtään toimittajia moittimatta, he ovat varmasti hyviä omalla osaamisalueellaan. Yhtä paljon on ns semi pro-tyyppejä, ketkä elävät jollain muulla ja ovat iloisia jos saavat kalustonsa maksettua ja kuvansa esiin johonkin.
Sitä en ymmärrä, että oliko tässä tapauksessa keikka jo tehty ja vasta sitten kysytty mitä maksavat? Kannattaisi sopia etukäteen puolin ja toisin reilut pelisäännöt. Sen olen vihdoin oppinut, että aina kannattaa määritellä tarjous (tai kustis) mahdollisimman tarkkaan, vaikka siihenkin menee aikaa, mistä kukaan ei maksa mitään. Toisaalta jos jälkikäteen sanottaisiin, että saat 28e, niin kannattaako siihen hintaan kuvia edes luovuttaa vaikka siinä vähän takkiin tulisikin? Otsikko antaa ymrtää, ettei kuvia luovutettu, mikä olisi ollut fiksu päätös.
Lopuksi pari retoorista kysymstä, mihin olisi myös kiva saada yleisön vastaus. Mikä on mielestänne sopiva kuukausipalkka yrittäjän riskillä toimivalle valokuvaajalle (tai vastaavan alan yrittäjälle)? Entä paljonko pitää tuntiveloituksen olla, jos kuukaudessa tai vuodessa 2/3 menee kuluihin, jotta 3h tunnin arkipäiväveloituksella päästän tähän?
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: 20.3.2008 klo 13.04
Re: Ota tai jätä..minä jätän!
Viesti Kirjoittaja Konditionaali »
Tottakai kuvaussuunnittelu ja kaikki yhteydenpito + järjestelyt ovat laskutettavaa työtä ja aika usein ne muodostavat suurimman osan ajankäytöstä. Myös kuvankäsittely valikointeineen, kuvien toimittaminen ja kanssakäyminen asiakkaan kanssa on työaikaa niin kuin aiheeton odottaminenkin. Samoin kaluston tarkastaminen ja siihen liittyvät tarvittavat toimenpiteet + sopivan kaluston valkkaaminen ja pakkaaminen mukaan laukkuun ja kulkuvälineeseen + sieltä pois. Ei noista laskuttamisessa ole mitään protestia mukana. Kuvaaminen on vain osa työstä.Troubleman kirjoitti:Yksi tapa protestoida hiljaa tuommoisia korvauksia vastaan on laskuttaa kaikesta kuvaussuunnittelusta/järjestelystä ja puhelimessakin palaverin pitämisestä
Itse suosin urakkalaskutusta, jossa on sovittu joku tietty kertasumma arvioidun ajankäytön mukaan. Se on lähes aina asiakkaallekin edullisempi ratkaisu kuin todellisten työtuntien mukaan laskuttaminen.
Olen epänörtti enkä ymmärrä tietokoneista tuon taivaallista. Jos kysyn jotain niin kannattaa käyttää rautalankaa.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Ota tai jätä... minä jätän!
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Tarkennan se verran laskelmaani, että tarkoitin liikevaihtoa muodostavalla työllä sekä kuvausta että kuvankäsittelyä. Omassa lipare- ja lehtikuvaajan työssäni noiden kahden yhteismäärä on päivässä 4-9 tuntia, riippuen kuukaudesta. Touko- ja marraskuu ne on työlle varattuja kuukausia!_Valtteri_ kirjoitti:Tuo laskelmasi on myös ihan ok, mutta oman kokemuksen mukaan on ihan mahdoton mahduttaa keskimäärin 5 kuvaustuntia jokaiselle arkipäivälle edes hyvinä aikoina vaikka kuinka haluaisi, koska sitä oheistoimintaa on niin paljon..
Tämä vuosi on selkeästi huonompi, mutta viime vuonna tienasin suomalaisen miehen keskimääräisen ansion, eli 2 900 € / kk brutto, mutta luku vääristää hieman yksityisen ammatinharjoittajan poistomääräykset._Valtteri_ kirjoitti:Lopuksi pari retoorista kysymstä, mihin olisi myös kiva saada yleisön vastaus. Mikä on mielestänne sopiva kuukausipalkka yrittäjän riskillä toimivalle valokuvaajalle (tai vastaavan alan yrittäjälle)? Entä paljonko pitää tuntiveloituksen olla, jos kuukaudessa tai vuodessa 2/3 menee kuluihin, jotta 3h tunnin arkipäiväveloituksella päästän tähän?
Esimerkki: kun viime vuonna hankin käytettynä Canon EOS 1DS MkIIsen, niin sen kauppahinnasta arvonlisäverojen vähennyksen jälkeen sain kirjanpidossa vähentää 25 %, loput maksoin "omasta pussista".
Tosin seuraavina vuonsina, eli tänä vuonna ja niin kauan kun kamera on minulla käytössäni, saan kameran jäännösarvosta edelleen vähentää sen 25 % vähennyksen.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Ota tai jätä... minä jätän!
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Tämä on totta ja minun mokani. Yleensä uusi tilaaja nimenomaan kysyy tuntiveloitustani, mutta nyt oli tilaajana vielä suuri toimija, jonka olisi voinut olettaa noudattavan alan pelisääntöjä. Pyysin toki henkilöä laittamaan spostilla ftp-tunnarit ja laskutusohjeet ja ne tulivatkin parin päivän viiveellä.._Valtteri_ kirjoitti:Sitä en ymmärrä, että oliko tässä tapauksessa keikka jo tehty ja vasta sitten kysytty mitä maksavat?
Minun "pelastukseni" tässä tapauksessa oli, että laskutusohjeissa annettiin mahdollisuus kuvakohtaiseen laskutukseen, joka kolmen kuvan laskutuksella teki keikasta ihan kannattavan.
-
- Viestit: 526
- Liittynyt: 4.7.2006 klo 21.07
- Paikkakunta: Lieto
Re: Ota tai jätä... minä jätän!
Viesti Kirjoittaja tianyl »
Eikö 25 prosentin hyvitys arvonalennuksesta ole sentään melko hyvä? Tuskin kamesi todellinen arvo ihan niin paljon putosi. Toisaalta eikö tuollaista suhteellisen pientä investointia olisi voinut harkita vähennettäväksi kerralla, jos poistojen käyttö kismittää?PKivireki kirjoitti:mutta luku vääristää hieman yksityisen ammatinharjoittajan poistomääräykset.
Esimerkki: kun viime vuonna hankin käytettynä Canon EOS 1DS MkIIsen, niin sen kauppahinnasta arvonlisäverojen vähennyksen jälkeen sain kirjanpidossa vähentää 25 %, loput maksoin "omasta pussista".
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Ota tai jätä... minä jätän!
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Puhemmekohan samasta asiasta. Tottakai laittaisin koko kauppasumman, taisiis summan alvin vähennyksen jälkeen eli noin 2 000 € toiminimeni menoihin kerralla, jos se lain mukaan olisi mahdollista. Kirjanpitäjäni mukaan ammatinharjoittajalle ei ole mahdollista menetellä näin kaluston suhteen.
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: 30.8.2007 klo 11.54
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Ota tai jätä..minä jätän!
Viesti Kirjoittaja heikkipekka »
Tähän käytännön vinkkejä miten lasku kaikkia tyydyttävästi eritellään eri vaiheille? Pakkohan noita on niputtaa yhteen tilaajalle helpommin ymmärrettävään muotoon tai tulee ihmettelyjä, että joka ikisenkö eleen kirjaat ylös. Eri vaiheet ovat monasti pienissä keikoissa aika minuuttipeliä alta tunnin eikä useita tunteja.Konditionaali kirjoitti:Tottakai kuvaussuunnittelu ja kaikki yhteydenpito + järjestelyt ovat laskutettavaa työtä ja aika usein ne muodostavat suurimman osan ajankäytöstä. Myös kuvankäsittely valikointeineen, kuvien toimittaminen ja kanssakäyminen asiakkaan kanssa on työaikaa niin kuin aiheeton odottaminenkin. Samoin kaluston tarkastaminen ja siihen liittyvät tarvittavat toimenpiteet + sopivan kaluston valkkaaminen ja pakkaaminen mukaan laukkuun ja kulkuvälineeseen + sieltä pois.Troubleman kirjoitti:Yksi tapa protestoida hiljaa tuommoisia korvauksia vastaan on laskuttaa kaikesta kuvaussuunnittelusta/järjestelystä ja puhelimessakin palaverin pitämisestä
Suunnittelusta tietysti tulee kuluja tilaajalle eikä vain toteutuksesta niin kuin joka alalla. Puhelinpalaverit ja kuvaussuunnittelut ovat työn suunnittelua.
-
- Viestit: 526
- Liittynyt: 4.7.2006 klo 21.07
- Paikkakunta: Lieto
Re: Ota tai jätä... minä jätän!
Viesti Kirjoittaja tianyl »
Kyllä puhumme. Kun kyseessä on kuitenkin melko pieni summa, eli alle 2500 euroa niin mielestäni sen voisi vetäistä kirjanpitoon pienhankintana, eli kerralla vähentää. Tälläinen vähentäminen tietysti edellyttää, että kaluston todennäköinen taloudellinen käyttöikä arvioidaan korkeintaan kolmeksi vuodeksi. En tietenkään tiedä miten verottaja arvostaa kamerarunkoja, mutta voisin olettaa olevan selitettävissä verottajalle kuinka kuluvia osia ja herkkää elektroniikkaa sisältävä laite kuluu ahkerassa käytössä hyödyttömäksi kolmessa vuodessa. Eipä silti ero ei ole suuri vaikka sen poistaisi kalustopoistojen kautta. Tasaapa ainakin hankinta pidempään verotusta.PKivireki kirjoitti:Puhemmekohan samasta asiasta. Tottakai laittaisin koko kauppasumman, taisiis summan alvin vähennyksen jälkeen eli noin 2 000 € toiminimeni menoihin kerralla, jos se lain mukaan olisi mahdollista. Kirjanpitäjäni mukaan ammatinharjoittajalle ei ole mahdollista menetellä näin kaluston suhteen.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ota tai jätä... minä jätän!
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Meillä kirjanpitäjä sanoi tuon kokoisesta (vähän alle) että jos verotoimistossa asiaa hoitaa nykyaikainen henkilö x1 niin menee kerralla tottakai (tietokoneet ja ohjelmat on vuoden-kahden vekottimia nykyään) mutta jos siellä on henkilö x2 niin sitten tulee sanomista kun raja menee jossain alle tonnissa. Meni sitten poistojen kautta MacBook 13" + CS4 upgrade.tianyl kirjoitti: Kun kyseessä on kuitenkin melko pieni summa, eli alle 2500 euroa niin mielestäni sen voisi vetäistä kirjanpitoon pienhankintana, eli kerralla vähentää.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Viestit: 526
- Liittynyt: 4.7.2006 klo 21.07
- Paikkakunta: Lieto
Re: Ota tai jätä... minä jätän!
Viesti Kirjoittaja tianyl »
Aika kurjaa joutua poistamaan noin pieniä. Sääli, että siinä on jätetty viranomaiselle tulkintaa. Toisaalta mä olen lähtenyt siitä, että koska tämä on niin tulkinnan varainen pykälä, niin tulkitaan sit. Ja korjataan jos joku näkee vaivaa. Tuskin tälläisestä pahasti voi sanktioida?Jamac kirjoitti:Meillä kirjanpitäjä sanoi tuon kokoisesta (vähän alle) että jos verotoimistossa asiaa hoitaa nykyaikainen henkilö x1 niin menee kerralla tottakai (tietokoneet ja ohjelmat on vuoden-kahden vekottimia nykyään) mutta jos siellä on henkilö x2 niin sitten tulee sanomista kun raja menee jossain alle tonnissa. Meni sitten poistojen kautta MacBook 13" + CS4 upgrade.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 13.12.2007 klo 20.26
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ota tai jätä..minä jätän!
Viesti Kirjoittaja _Valtteri_ »
Eikös tuossa tullut jo ihan hyviä vinkkejä, eli esim:heikkipekka kirjoitti: Tähän käytännön vinkkejä miten lasku kaikkia tyydyttävästi eritellään eri vaiheille? Pakkohan noita on niputtaa yhteen tilaajalle helpommin ymmärrettävään muotoon tai tulee ihmettelyjä, että joka ikisenkö eleen kirjaat ylös. Eri vaiheet ovat monasti pienissä keikoissa aika minuuttipeliä alta tunnin eikä useita tunteja.
Suunnittelusta tietysti tulee kuluja tilaajalle eikä vain toteutuksesta niin kuin joka alalla. Puhelinpalaverit ja kuvaussuunnittelut ovat työn suunnittelua.
- Suunnittelu ja valmistelu
- Kuvaus tai muun työn varsinainen suorittaminen
- Jälkikäsittely / editointi
- + muut kulut, kuten matkat, pysäköinnit, rekvisiitat jne.
Hyvä jos Pkivireki sai kuitenkin kohtuullisen korvauksen tekemstään työstään. Vähän vastaavia kokemuksia minulla on saman konsernin toisesta puoliskosta, mutta päästiin myös jonkunlaiseen yhteisymmärrykseen kuitenkin, vaikka se vaati enemmän kädenvääntöä kuin yhdenkään muun yhteistykumppanin kanssa.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit