kilpikonna kirjoitti:Ei ei ei.... takapuoliä koko touhu. Tässäkin kohtaa esim. Nokian ja Erkin toiminta on huomattavasti asiallisempaa! Olen pari vuotta jahkaillut siirtymistä pcstä macciin mutta tämä Applen toiminta kun on alkanut tulemaan tutuksi iphonen myötä niin ei kiitos.
Nokian ja SErkin touhu asiallisempaa? Kerropa tuo Vodafone-luurilleni, jonka ostin kytkynä Unkarissa asuessani. Turha toivoakaan täällä ilmaista takuuhuoltoa, Vodafone Magyarország zrt:lle se pitäisi viedä..
No mulla on toiminut vastaavassa tilanteessa huollot no problem. eihä ne nokian huollossa halua edes tietää mistä luuri on ostettu jos kone vaan näyttää että takuu on voimassa
Onneksi ei ole omassa iluuris ongelmia vielä ollut.
Millainen oikein
on ihmismieli?
Kerron sen teille:
tuulen suhina kuvaan
piirretyissä männyissä.
-Ikkyu-
kilpikonna kirjoitti:No mulla on toiminut vastaavassa tilanteessa huollot no problem. eihä ne nokian huollossa halua edes tietää mistä luuri on ostettu jos kone vaan näyttää että takuu on voimassa
Onneksi ei ole omassa iluuris ongelmia vielä ollut.
Siis tuo koko huoltorumbahan on ihan syvältä. Applen vempeleet ovat mainioita mutta firman myyntipolitiikka (tassä siis tässä huoltosydeemit...) on kyllä ihan suoraa ahnetta ku...setusta ja käyttäjien aliarviointia.
Esim. Fujitsun-Siemensin laptop huollettiin Suomessa ilman ihmettelyjä, vaikka laite oli hankittu EU:n ulkopuolelta ja kuitteja ei ollut minkäänlaisia. Huolto tarkisti sarjanumeron ja kaikki toimi erinomaisesti.
Ei taida tulla iLuuria tähän talouteen, vaikka itse puhelimesta kovasti pidänkin
dzam: Jos Applen kanta tuli kirjallisesti/sähköpostilla, siitä voisi kysyä kuluttajasuojan kannan. Maksaa vaivaa yhden sähköpostin verran. Tuo "lakimiehesi voi kysyä asiaa meidän lakimiehiltämme" on kyllä aika luokaton vastaus.
h
iMac 21,5" 2009 - Still going strong...
Macbook Air & MacBook Pro
iPodit Nano ja Touch
iPad 2
iPad Mini
iP 6
The h kirjoitti:Siis tuo koko huoltorumbahan on ihan syvältä. Applen vempeleet ovat mainioita mutta firman myyntipolitiikka (tassä siis tässä huoltosydeemit...) on kyllä ihan suoraa ahnetta ku...setusta ja käyttäjien aliarviointia.
Takuun onnettomuus koskee lähinnä iPhonea, muissahan kamppeissa on kansainvälinen takuu.
The h kirjoitti:
dzam: Jos Applen kanta tuli kirjallisesti/sähköpostilla, siitä voisi kysyä kuluttajasuojan kannan. Maksaa vaivaa yhden sähköpostin verran. Tuo "lakimiehesi voi kysyä asiaa meidän lakimiehiltämme" on kyllä aika luokaton vastaus.
Olen ihan samaa mieltä. Minkä ihmeen takia pitäisi olla lakimies, että voi jutella tai kysyä Applen lakimieheltä? Onko se joku UkkoYliJumala, jolle saa puhua vain harvat ja valitut?
Hei dzam, viitsitkö vielä nähdä vaivaa ja pyytää tuota perustelua kirjallisena Applen suunnalta. Ihan jo sen takia että me muutkin ulkomailta ostaneet saisimme jotain konkreettista tietoa.
Mielenkiinnolla luin ketjun läpi ja oli pakko kommentoida:
EU:n takuusäännös on mielestäni hyvinkin yksiselitteinen. Pidän tämän säännöksen valossa hyvin erikoisena Applen toimintatapaa Iphonen suhteen.
Tämä Applen toimintatapa olisi varmasti hyvin mielenkiintoinen jutunaihe myös kuluttaja-aiheista juttuja tekeville toimittajille. Tuli mieleen, että esim. Ylen Kuningaskuluttaja -ohjelma voisi olla erittäin kiinnostunut selvittämään asiaa. Yleensä laaja julkisuus saa asioihin enemmän vauhtia kuin sen pohtiminen nettipalstalla. Ehkä näin saataisiin myös alkusysäys sille, että Apple saadaan samaan ruotuun muiden matkapuhelinvalmistajien kanssa tässä takuuasiassa. Juttuvinkkiä vaan taustatietoineen sinnepäin.
ivelak kirjoitti:Mielenkiinnolla luin ketjun läpi ja oli pakko kommentoida:
EU:n takuusäännös on mielestäni hyvinkin yksiselitteinen. Pidän tämän säännöksen valossa hyvin erikoisena Applen toimintatapaa Iphonen suhteen.
Jossain määrin. Välttämättä en sinällään pidä kuluttajan kannalta mitenkään pahimpana mahdollisena ratkaisuna sitä, että apple maksaa kuljetukset tsekkeihin ja vaivanpalkkaa odottelusta. Toki kätevämminkin asian voisi hoitaa, mutta huolletuksihan luuri joka tapauksessa tulisi.
Edit: Toki en tarkoita, että on applelta mitenkään hyvää palvelua, että tässä tapauksessa jouduttiin käymään asian tiimoilta näin tolkuton vääntö. Ihan kuin koko asiaa ei olisi applella pohdittukaan, olisi pitänyt.
Yritän huomenna soitella Kuluttajaneuvojalle ja yrittää saada tän asian sitä kautta hoitoon.
Peliä ei vielä ole pelattu, vaikka puhelin nyt tuleekin huolettua sitten Tsekkien kautta (onneksi on reiluja myyjiä). Apple ei kuitenkaan minulle suoraan kerro, mistä nyt on kyse. Katsotaan, mitä vastaavat esimerkiksi Kuluttajaviranomaisille. Lakimiestä en kuitenkaan rupea itse palkkaamaan.
Edelleenkin: jos vaikka joku 80v. isovanhempani olisi ostanut tämän puhelimen minulle Tsekkien matkalta eläkerahoillaan käydessään, pitäisikö minun siis lähteä Tsekkeihin takaisin huoltamaan puhelin? Suoraan kaupan kanssa sähköpostitse asian hoitaminen tuntuu todella tuskalliselta vaihtoehdolta, mutta onneksi tässä tapauksessa myyjä väleissä tulee käymään Tsekeissä uudemmankin kerran.
Tuon kysymyksen kysyin Appleltakin, eikä mitään kummempia vastauksia, paitsi että "nii-in..." Ihan käsittämätöntä.
dzam kirjoitti:Yritän huomenna soitella Kuluttajaneuvojalle ja yrittää saada tän asian sitä kautta hoitoon.
Peliä ei vielä ole pelattu, vaikka puhelin nyt tuleekin huolettua sitten Tsekkien kautta (onneksi on reiluja myyjiä). Apple ei kuitenkaan minulle suoraan kerro, mistä nyt on kyse. Katsotaan, mitä vastaavat esimerkiksi Kuluttajaviranomaisille. Lakimiestä en kuitenkaan rupea itse palkkaamaan.
Ymmärrän hyvin ettet halua lähteä lakimies linjalle. En lähtisi minäkään. Mutta onneksi meillä on julkisia palveluja jotka ajavat pienen kuluttajan asioita. Ja tietenkin kuningaskuluttaja
Millainen oikein
on ihmismieli?
Kerron sen teille:
tuulen suhina kuvaan
piirretyissä männyissä.
-Ikkyu-
nalle76 kirjoitti:Joku lakimies saattaisi ottaa tämmöisen tapauksen ihan pro bonona (ei siis U2 laulajan takia).......
Mutta ihan rehellisesti sanottuna mulla ei oo kiinnostusta lähteä etsimään lakimiestä tämän asian selvittämiseksi, kerta Apple tekee kaiken niin hankalaksi. Soitan kuluttajavirastoon huomenna tai maanantaina, mutta siihen se jää, ellei Kuluttajavirasto ala ajamaan asiaa eteenpäin. Kuningaskuluttajaan kyllä voisin lisäksi pistää juttuvinkin.
- Myyjä estyi lähtemään Tsekkeihin, joten etsitään toista tapaa saada tämä huollettua Tsekkien kautta.
- Ylikirkkaiden pikselien määrä lisääntynyt. Nyt niitä on jo laskujeni mukaan noin 23, joista tosin edelleen vain 3-5 oikeasti selkeästi näkyviä.
- Euroopan kuluttajakeskuksen lakimies on yhteydessä Applen suuntaan tätä casea koskien, tämä tietysti vie aikaa, mutta eivät tule pääsemään musta ihan helpolla. Ei kuitenkaan estä lähettämistä Tsekkeihin huollettavaksi.
- Apple lupasi, että voi vaihtaa puhelimeni Soneran kytkymalliin huollon sijaan. Se ei minua tyydytä, eli en ottanut tarjousta vastaan, mutta hän listasi "tarjouksen" silti tapausraporttiin.
- Jos ja kun Suomeenkin joskus saapuu Applen kautta maahantuotuja kytkyttömiä iPhoneja (takuuaikana tietysti), ylläoleva toimenpide tulee toimimaan kohdallani. GSM-Storen tai Midaren puhelimet ei tällaisia ole, koska ne tulevat maahan ohi virallisen maahantuojan, eli Soneran.
Tsemppiä dzam! Päivitä statukset taas kun tulee lisää info. Kokeile myös ehdottaa että viet itse puhelimen Tsekkeihin, Applen kustantamana tietenkin
Lainaus kuluttajaviraston sivuilta:
"Ei kuluja kuljetuksesta
Takuu ei voi huonontaa kuluttajan perusoikeuksia. Kuljetuskuluista takuuhuoltoon ei voida laskuttaa ja korjaus pitää olla muutenkin maksutonta.
Pienet ja helposti liikuteltavat tavarat, kuten kellot ja kamerat, ostaja voi tuoda korjattavaksi. Silloinkin hänelle pitää korvata matkakulut."
Tilanne minun myymistä takuu puhelimista: pari lähetetty huoltoon Italiaan , kokonaiskustannus asiakkaalle 45 €. Puhelimet vaihdettu uusiin ja homma toimii, tosin vaihto kestää pari viikkoa..
Mikkow kirjoitti:Tilanne minun myymistä takuu puhelimista: pari lähetetty huoltoon Italiaan , kokonaiskustannus asiakkaalle 45 €. Puhelimet vaihdettu uusiin ja homma toimii, tosin vaihto kestää pari viikkoa..
Mikkow
Hieno homma, ei nyt 45 EUR niin paha ole. Lähetät ilmeisesti liikkeeseen mistä puhelin on ostettu?
Mikkow kirjoitti:Tilanne minun myymistä takuu puhelimista: pari lähetetty huoltoon Italiaan , kokonaiskustannus asiakkaalle 45 €. Puhelimet vaihdettu uusiin ja homma toimii, tosin vaihto kestää pari viikkoa..
Mikkow
Hieno homma, ei nyt 45 EUR niin paha ole. Lähetät ilmeisesti liikkeeseen mistä puhelin on ostettu?
Juu, italialainen tuttuni toimittaa puhelimet liikkeeseen josta ne on ostettu ja lähettää takaisin suomeen.
- iPhone lähtee ensi viikolla Tsekkeihin, otin yhteyttä Vodafoneen (josta puhelin on ostettu) ja sain osotteen, johon se lähetetään. He lähettävät mulle puhelimen takaisin sitten, kun se on huollettu. Suositelkaa mulle postitustapoja.
- Homma menee eteenpäin ECC:n (http://www.ecc.fi) lakimiehille. He ottavat selvää, mikä tässä nyt on pissinyt ja ettei tämmöistä pääse enää tapahtumaan.
- Saan 200 euron arvosta tuotteita Apple Storesta hyvitykseksi tästä kaikesta. Aika pientä mun mielestä, mutta joulukin on tulossa ja firma joutuu kuitenkin mun (ts. ECC:n) kanssa käräjille, eli antaa olla.
Loistavaa Zdam! Toivottavasti jutussa käy hyvin! Olen innolla lukenut koko tämän jutun läpi ja on kyllä ollut applen suunnalta "hituc" huonoa toimintaa.
Ehkä sielläkin asiaan puututaan jos tarpeeksi moni asiasta kantelee, ainakin lupaavat ilmoittaa ilmoituksen lähettäneille onko toimenpiteisiin ryhdytty.
Aika ufo tarina tuo kuningaskuluttajan juttu. Jos asiakkaalle annetaan aina viallisen tilalle uusi luuri, niin mihin halvattua niitä varaosia tarvitaan? Vai onko muka jossain paja, jossa käytetyistä ja viallisista luureista kasataan toimivia ja annetaan asiakkaalle uutena. Kusetusta!
Jos taas viallisia ei korjata nykytyylin mukaan, niin luulisi että ne murskataan, erotellaan eri materiaalit ja teoriassa sama materiaali päätyisi uuteen iPhoneeen.
kermit kirjoitti:Vai onko muka jossain paja, jossa käytetyistä ja viallisista luureista kasataan toimivia ja annetaan asiakkaalle uutena. Kusetusta!
Todennäköisesti. Monet, ellei jopa suurin osa, elektroniikkafirmoista toimivat näin. Takuu ja toimivuus on sama kuin uudessa uudessa, joten en näe tätä kovin suurena kusetuksena.
Siis ne purkaa ne osiin ja niitä osia käytetään uusien laitteiden teossa.
Joskus muuten luin jostain iPodin takuuehdoista, että vaihto podi voi olla uusi tai peruskorjattu. Sama juttu vissiin iPhonessakin. Ei se ole kusetusta kun se kerrotaan sopimusehdoissa. Nehän on tarkoitettu luettavaksi.
Mun kiireistä johtuen puhelin lähti huoltoon tällä viikolla, saapui UPSin toimittamana eilen Tsekkeihin ja nyt sain statusinformaatiota Vodafonen dudelta, kenen kanssa olen ollut tekemisissä; "The parcel arrived in good order and the phone has been forwarded to the service."