jonesb kirjoitti:harri kirjoitti:gramdel kirjoitti:Näin juuri. Jos omat eväät loppuu kesken, kannattaa kysäistä kuluttajaneuvojalta vinkkejä.
Ainahan sitä kysyä voi, mutta Suomen kuluttajalaki ei taida päteä ulkomailta ostettuihin tuotteisiin.
-Harri
Ei välttämättä, mutta tässä tapauksessa Apple on tarjonnut huoltaa tai hyvittää puhelimen vastiikketta ja dzam on tähän sopimukseen suostunut. Tämän Applen on pidettävä, sanoi kuluttajansuoja mitä tahansa.
Lykkyä dzamille, tarvittaessa käräjille vain!
Juuri näin. Lisäksi Kuluttajansuoja sanoo seuraavaa:
Kansainvälinen takuu
Valmistajan yhdessä EU-jäsenmaassa antaman takuun on oltava voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa.
Takuuta ei voida evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta, ostettu verkkokaupasta tai tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan.
Toisaalla suoja sanoo seuraavaa: "Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan. Takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön."
Puhelin ei ole vaihtunut esim. yksityiskäytöstä ammattikäyttöön, eli kyllä tässä pitkälle mennään, jos asia ei ala selviämään.
Edit: Se piti vielä sanoa, että Applellakin kyllä tietävät, että mitä siellä laissa tosiaan sanotaan ja siksi puhelin on Hollantiin asti päässytkin. Nyt sitten yllättäen tuli joku ihme ongelma eteen...