Missä on myyjän vastuu?
-
- Viestit: 653
- Liittynyt: 10.5.2007 klo 9.31
- Paikkakunta: Vantaa
Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja piipelipaapeli »
Kävipä näin, että eräs tuttavani osti tässä taannoin MacPeoplelta tuoreen, kauniin ja kiiltävän mäkin, joka paljasti harvinaislaatuisen ja sydämet pysäyttävän pimeän puolensa heti ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä. Aivan, ei tullut upeaa "Ahaa!! Wow!!" -elämystä tästä, vaan kone raksuttaa aikansa ruutu sinisenä, starttaa sitten itse itsensä uudelleen ja jatkaa samaa oravanpyörää. Ilmeisesti vika on emolevyssä tmvs ja mikään manuaaleista tuttu poppaskonsti ei ongelmaan auta.
MacPeople ilmoitti, että hehän eivät asialle enään mitään voi, vaan täytyy ottaa yhteyttä Applen huoltoon ja Applen huolto ilmoitti, että kaupan tulisi tehdä päätös palauttaako se rahat vai vaihtaako koneen uuteen.. Mikäs tässä nyt menisi eettisesti ja ekumeenisesti oikein?
MacPeople, en suosittele.
https://soundcloud.com/bloodredempire
-
- Viestit: 2505
- Liittynyt: 23.11.2004 klo 20.02
- Paikkakunta: Oulu
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja tkt »
Kuluttajasuojalain kuudes luku. Myyjän tuotevastuu. Menee valmistajan takuunkin yli. Uudestaan vain yhdteydenotto liikkeeseen ja vaatimaan kuluttajana oikeuksia.
Tosin uskon, että tässä on tapahtunut kommunikointivirhe. Huoltoonhan kone pitää toimittaa, mutta myyjäliikkeen asia pitää hoitaa (tai opastaa).
--Ari
-
- Viestit: 988
- Liittynyt: 28.9.2006 klo 22.47
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja Molto bene »
Soita Applen tukeen ja kun saat korjausluvan, niin vie korjattavaksi vaikka Humaciin.
Ottavat varmaan mielihyvin sen korjattavaksi ja saavat Applelta vielä siitä korvauksen.
Näin työllistät valtuutettua Apple jälleenmyyjää ja ei tarvitse MacPeoplen kansa asioida.
Jos onnistuu tämä visio, kertoisin sen vielä auliisti MacPeoplen johdolle.
-
- Viestit: 2505
- Liittynyt: 23.11.2004 klo 20.02
- Paikkakunta: Oulu
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja tkt »
Applen kanssa ei välttämättä tarvitse lainkaan neuvotella. Takuuaikana voidaan ostokuitin kanssa mennä suoraan huoltoliikkeeseen. Takuuajan jälkeen kyseessä on em. myyjän tuotevastuu, jolloin keskustellaan myyjäliikeen kanssa. Mitään ongelmia ei pitäisi olla, kun muistaa mainita taikasanat.Molto bene kirjoitti:Kuluttajasuojalain mukaan myyvä liike on tuotevastuussa myymästään tuotteesta, eikä voi vierittää vastuuta maahantuojalle, mutta sinuna tekisin seuraavasti.
Soita Applen tukeen ja kun saat korjausluvan, niin vie korjattavaksi vaikka Humaciin.
Ottavat varmaan mielihyvin sen korjattavaksi ja saavat Applelta vielä siitä korvauksen.
Näin työllistät valtuutettua Apple jälleenmyyjää ja ei tarvitse MacPeoplen kansa asioida.
Jos onnistuu tämä visio, kertoisin sen vielä auliisti MacPeoplen johdolle.
AppleCaresta voi tietenkin kysyä lähimmän huoltoliikkeen sijainnin.
--Ari
-
- Viestit: 3550
- Liittynyt: 6.10.2006 klo 10.08
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja Pis »
-
- Viestit: 2505
- Liittynyt: 23.11.2004 klo 20.02
- Paikkakunta: Oulu
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja tkt »
Saahan sitä aina vaatia, mutta kuluttajasuojalaissa sanotaan, että myyjälle on annettava tilaisuus korjata virhe. Se voidaan tulkita yhtälailla laitteen korjauttamiseksi, hinnan alentamiseksi, kaupan purkamiseksi tai laitteen vaihtamiseksi uuteen.Pis kirjoitti:Eikö nyt ole kuitenkin kyseessä DOA eli uutta sais vaatia tilalle?
--Ari
-
- Viestit: 531
- Liittynyt: 18.2.2007 klo 23.10
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja Gotnine »
Juuri kuvailemasi takia suosittelen Stockmannia; ei ole hirveän seksikäs kauppa, mutta asiakkaan ongelmiin suhtautuvat vakavasti, asiallisesti, kohteliaasti ja varsinkin sen muistaen, että ilman tyytyväisiä asiakkaita ei ole pian asiakkaista ollenkaan. Rehellisyyden nimissä on myös todettava, että Humacissa on ollut aina ilo asioida - tai siis ne pari kertaa, kun siellä olen asioinut .piipelipaapeli kirjoitti:Morjensta!
Kävipä näin, että eräs tuttavani osti tässä taannoin MacPeoplelta tuoreen, kauniin ja kiiltävän mäkin, joka paljasti harvinaislaatuisen ja sydämet pysäyttävän pimeän puolensa heti ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä. Aivan, ei tullut upeaa "Ahaa!! Wow!!" -elämystä tästä, vaan kone raksuttaa aikansa ruutu sinisenä, starttaa sitten itse itsensä uudelleen ja jatkaa samaa oravanpyörää. Ilmeisesti vika on emolevyssä tmvs ja mikään manuaaleista tuttu poppaskonsti ei ongelmaan auta.
MacPeople ilmoitti, että hehän eivät asialle enään mitään voi, vaan täytyy ottaa yhteyttä Applen huoltoon ja Applen huolto ilmoitti, että kaupan tulisi tehdä päätös palauttaako se rahat vai vaihtaako koneen uuteen.. Mikäs tässä nyt menisi eettisesti ja ekumeenisesti oikein?
MacPeople, en suosittele.
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: 29.6.2007 klo 20.06
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja Lionel Mandrake »
Totta. Oma MacBook noin vuosi sitten vinkui heti paketista otettaessa. Soitto Humacciin, josta pyydettiin tulemaan paikan päälle, jossa taas odotti pöydällä uusi kone. Vaihtoa ei tarvinnut edes pyytää.Gotnine kirjoitti:Rehellisyyden nimissä on myös todettava, että Humacissa on ollut aina ilo asioida - tai siis ne pari kertaa, kun siellä olen asioinut .
-
- Viestit: 653
- Liittynyt: 10.5.2007 klo 9.31
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja piipelipaapeli »
Joo, juuri näinhän sen pitää mennäkin!Lionel Mandrake kirjoitti:Totta. Oma MacBook noin vuosi sitten vinkui heti paketista otettaessa. Soitto Humacciin, josta pyydettiin tulemaan paikan päälle, jossa taas odotti pöydällä uusi kone. Vaihtoa ei tarvinnut edes pyytää.Gotnine kirjoitti:Rehellisyyden nimissä on myös todettava, että Humacissa on ollut aina ilo asioida - tai siis ne pari kertaa, kun siellä olen asioinut .
https://soundcloud.com/bloodredempire
-
- Viestit: 1713
- Liittynyt: 27.4.2005 klo 20.34
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Onhan tuo jo sanottu, mutta yritän vielä yksinkertaistaa: Suomessa takuuasioissa asiakasta palvelee aina myyjäliike. Esimerkiksi Gigantilla on paha tapa lähettää asiakkaat esimerkiksi Nokian omiin huoltoihin, vaikka laki on on selvä ja vastuu siten myyjällä. Kuluttajan ei tarvitse asioida kuin liikkeen kanssa, josta on tuotteen ostanut.piipelipaapeli kirjoitti:Morjensta!
Kävipä näin, että eräs tuttavani osti tässä taannoin MacPeoplelta tuoreen, kauniin ja kiiltävän mäkin, joka paljasti harvinaislaatuisen ja sydämet pysäyttävän pimeän puolensa heti ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä. Aivan, ei tullut upeaa "Ahaa!! Wow!!" -elämystä tästä, vaan kone raksuttaa aikansa ruutu sinisenä, starttaa sitten itse itsensä uudelleen ja jatkaa samaa oravanpyörää. Ilmeisesti vika on emolevyssä tmvs ja mikään manuaaleista tuttu poppaskonsti ei ongelmaan auta.
MacPeople ilmoitti, että hehän eivät asialle enään mitään voi, vaan täytyy ottaa yhteyttä Applen huoltoon ja Applen huolto ilmoitti, että kaupan tulisi tehdä päätös palauttaako se rahat vai vaihtaako koneen uuteen.. Mikäs tässä nyt menisi eettisesti ja ekumeenisesti oikein?
MacPeople, en suosittele.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 15.8.2007 klo 19.55
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja E-Bop »
Applen tuotteissahan on muistaakseni 14 pvän DOA-takuu. Eli jos tuote on rikki kun sen saat: ei kuin takaisin myyjälle ja uutta vaatimaan.Pbman kirjoitti:Onhan tuo jo sanottu, mutta yritän vielä yksinkertaistaa: Suomessa takuuasioissa asiakasta palvelee aina myyjäliike. Esimerkiksi Gigantilla on paha tapa lähettää asiakkaat esimerkiksi Nokian omiin huoltoihin, vaikka laki on on selvä ja vastuu siten myyjällä. Kuluttajan ei tarvitse asioida kuin liikkeen kanssa, josta on tuotteen ostanut.piipelipaapeli kirjoitti:Morjensta!
Kävipä näin, että eräs tuttavani osti tässä taannoin MacPeoplelta tuoreen, kauniin ja kiiltävän mäkin, joka paljasti harvinaislaatuisen ja sydämet pysäyttävän pimeän puolensa heti ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä. Aivan, ei tullut upeaa "Ahaa!! Wow!!" -elämystä tästä, vaan kone raksuttaa aikansa ruutu sinisenä, starttaa sitten itse itsensä uudelleen ja jatkaa samaa oravanpyörää. Ilmeisesti vika on emolevyssä tmvs ja mikään manuaaleista tuttu poppaskonsti ei ongelmaan auta.
MacPeople ilmoitti, että hehän eivät asialle enään mitään voi, vaan täytyy ottaa yhteyttä Applen huoltoon ja Applen huolto ilmoitti, että kaupan tulisi tehdä päätös palauttaako se rahat vai vaihtaako koneen uuteen.. Mikäs tässä nyt menisi eettisesti ja ekumeenisesti oikein?
MacPeople, en suosittele.
Myyjäliike tulee saamaan joko täyden rahallisen korvauksen tai uuden koneen tilalle, joten tilanne on kaikkien(paitsi Applen) kannalta hyvä.
Jos 14 päivää ei ole vielä mennyt, soita Applelle ja kysy tästä. Ainakin tämä oli voimassa muutama vuosi sitten.
Tuohon merkkihuoltojuttuun antaakseni palautetta, itselläni on ainakin hyviä kokemuksia merkkien omien huoltoliikkkeiden palvelusta. 1kpl Sony-telkkareita on mennyt rikki ja kannoin sen suoraan huoltoon. Kaikki tapahtui nopeasti, eikä tarvinnut kauaa odotella. Mikäli olisin vienyt koneen ostoliikkeeseen, olisi se aluksi odottanut siellä noutoa, mennyt perille yhtenä muiden joukossa, ja lopuksi palautunut sinne odottaakseen noutoa.
Olen valmis maksamaan 10€ bensarahaa siitä, että säästän ainakin noin 5 pvää..
iPod Video 30Gt
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: 9.5.2008 klo 18.27
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja Kevät »
-
- Viestit: 2877
- Liittynyt: 20.11.2007 klo 17.17
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja EvilPet »
Ihanko näillä sanoilla sanoivat? Olivat varmaan kännissä...Kevät kirjoitti:säilytä 2 viikkoa kaikki pahvit ja muut, jotka koneen mukana tulivat, jos ongelma paha sinä aikana, ja uusi kone tilalle.
-
- Viestit: 653
- Liittynyt: 10.5.2007 klo 9.31
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja piipelipaapeli »
Tack!!
https://soundcloud.com/bloodredempire
-
- Viestit: 2285
- Liittynyt: 17.2.2005 klo 18.59
- Paikkakunta: Tampere
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Toisaalta esim. markantalossa sanottiin suoraan, että voin kyllä jättää kännykän heille takuuhuoltoon, mutta nopeammin saa takaisin, jos vie itse huoltopisteeseen. Ko. huolto sattui muutenkin olemaan työmatkan varrella, joten vein kännykän itse huoltoon. Vastaavan viestin olen muiltakin saanut ("kyllä se meidän kautta voi lähettää, mutta nopeammin viet/haet itse sen huollosta xxx"). Isommissa kaupungeissa nopeimman palvelun varmasti saakin, jos vie laitteen itse huoltoon. Pienemmissä kannattaa postitus hoitaa myyjäliikkeen kautta.Pbman kirjoitti: Onhan tuo jo sanottu, mutta yritän vielä yksinkertaistaa: Suomessa takuuasioissa asiakasta palvelee aina myyjäliike. Esimerkiksi Gigantilla on paha tapa lähettää asiakkaat esimerkiksi Nokian omiin huoltoihin, vaikka laki on on selvä ja vastuu siten myyjällä. Kuluttajan ei tarvitse asioida kuin liikkeen kanssa, josta on tuotteen ostanut.
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: 9.5.2008 klo 18.27
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja Kevät »
EvilPet kirjoitti:Ihanko näillä sanoilla sanoivat? Olivat varmaan kännissä...Kevät kirjoitti:säilytä 2 viikkoa kaikki pahvit ja muut, jotka koneen mukana tulivat, jos ongelma paha sinä aikana, ja uusi kone tilalle.
-
- Viestit: 1905
- Liittynyt: 28.9.2005 klo 8.25
- Paikkakunta: Tampere
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja nolifer »
Näinhän se on. Yksi välikäsi vähemmän.jomppa kirjoitti: Toisaalta esim. markantalossa sanottiin suoraan, että voin kyllä jättää kännykän heille takuuhuoltoon, mutta nopeammin saa takaisin, jos vie itse huoltopisteeseen. Ko. huolto sattui muutenkin olemaan työmatkan varrella, joten vein kännykän itse huoltoon. Vastaavan viestin olen muiltakin saanut ("kyllä se meidän kautta voi lähettää, mutta nopeammin viet/haet itse sen huollosta xxx"). Isommissa kaupungeissa nopeimman palvelun varmasti saakin, jos vie laitteen itse huoltoon. Pienemmissä kannattaa postitus hoitaa myyjäliikkeen kautta.
-
- Viestit: 1713
- Liittynyt: 27.4.2005 klo 20.34
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Näinhän ne sanovat, mutta eivät asiakaspalvelun vaan kulujen karsimisen takia. Liikkeessä henkilö ottaa luurin vastaan, kyselee mikä on vikana, tekee raportin, täyttää parit paperit, pistää postiin/kuriiriin, myöhemmin saa luurin postin mukana, katsoo mitä on tehty ja laittaa luurin hyllyyn, antaa sen sinulle, selittää mitä sille on tehty ja täyttää taas vähän papereita. Työntekijältä voi mennä tähän 20-30 minuuttia yhden luurin osalta. Eli firmalle tämä kustantaa helposti 20 euroa palkkana (ja sivukuluina) ja euron postituksiin. Tämä on iso kustannus ja ennen kaikkea se on helposti vältettävissä kun tehdään homma niin hitaasti että kaikki tietävät että "nopeammin saat kun viet itse". 5 vältettyä takuukorjaukseen laittoa päivässä tuo vuoden 300:ssa kauppapäivässä yhteensä 30 000 euron säästöt. Tai 10 korjausta ja 60 000e.jomppa kirjoitti:Toisaalta esim. markantalossa sanottiin suoraan, että voin kyllä jättää kännykän heille takuuhuoltoon, mutta nopeammin saa takaisin, jos vie itse huoltopisteeseen. Ko. huolto sattui muutenkin olemaan työmatkan varrella, joten vein kännykän itse huoltoon. Vastaavan viestin olen muiltakin saanut ("kyllä se meidän kautta voi lähettää, mutta nopeammin viet/haet itse sen huollosta xxx"). Isommissa kaupungeissa nopeimman palvelun varmasti saakin, jos vie laitteen itse huoltoon. Pienemmissä kannattaa postitus hoitaa myyjäliikkeen kautta.Pbman kirjoitti: Onhan tuo jo sanottu, mutta yritän vielä yksinkertaistaa: Suomessa takuuasioissa asiakasta palvelee aina myyjäliike. Esimerkiksi Gigantilla on paha tapa lähettää asiakkaat esimerkiksi Nokian omiin huoltoihin, vaikka laki on on selvä ja vastuu siten myyjällä. Kuluttajan ei tarvitse asioida kuin liikkeen kanssa, josta on tuotteen ostanut.
Laskepa mitä se maksaa sinulle: auton parkeeraus, liikkeessä jonotus, asiointi, takasin autoon, parin päivän päästä takaisin huollolle, jonotus, asiointi, takaisin autolle ja niin edelleen. Ajatellaan että käytät tähän puolituntia kerrallaan eli yhteensä tunnin. Vaimo hermostuu kun tulit töistä taas puolituntia myöhemmin kuin normaalisti ja tuota tapahtuu samalla viikolla kaksi kertaa. Huutaa, että et välitä hänestä etkä vietä aikaa lasten kanssa. Ottaa eron, osituksessa menee talo ja käräjillä muksut. Rupeat käyttämään liikaa alkoholia, juomaan pakkasnestettä ja lopulta vedät itsesi kiikkuun kun vietät ensimmäistä jouluasi yksin.
-
- Viestit: 17376
- Liittynyt: 26.1.2005 klo 18.16
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja Macco »
Näinhän se menee, näissä on isoista asioista kysymys Liikkeelle sen sun kännykän korjaus maksaa kymmeniä tuhansia euroja > pieni pulju voi mennä nurin > työntekijä ei saa uutta duunia > vaimo jättää > talo menee osituksessa ja lapset käräjillä > alkoholisoituminen > itsemurha tai sinulle käy Pbmanin kuvaamalla tavalla. Pitäkää siis hyvät ihmiset huolta kännyköistänne!Pbman kirjoitti:Laskepa mitä se maksaa sinulle:...
-
- Viestit: 2505
- Liittynyt: 23.11.2004 klo 20.02
- Paikkakunta: Oulu
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja tkt »
Nyt on aukottomasti todistettu kännyköiden vaarallisuus. Ei mitään pikku säteilyongelmia, vaan jokainen kännykkä aiheuttaa kaksi itsemurhaa ja vaikka mitä muuta. Näistä neljäkymmentä prosenttia on yksinomaan Kallasvuon niskoilla. Asialle pitäisi tehdä jotain.Macco kirjoitti:Näinhän se menee, näissä on isoista asioista kysymys Liikkeelle sen sun kännykän korjaus maksaa kymmeniä tuhansia euroja > pieni pulju voi mennä nurin > työntekijä ei saa uutta duunia > vaimo jättää > talo menee osituksessa ja lapset käräjillä > alkoholisoituminen > itsemurha tai sinulle käy Pbmanin kuvaamalla tavalla. Pitäkää siis hyvät ihmiset huolta kännyköistänne!Pbman kirjoitti:Laskepa mitä se maksaa sinulle:...
--Ari
-
- Viestit: 3954
- Liittynyt: 1.11.2007 klo 18.54
Re: Missä on myyjän vastuu?
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
Laitetaan mannerheimintie poikki ja järjestetään mielenosoitus? Tuo sama tarina kirjoitetaan kaikkiin kyltteihin, ja jos poliisi yrittää estää ni kyltistä vaan päähän. Ketkä on mukana?tkt kirjoitti:Nyt on aukottomuus todistettu kännyköiden vaarallisuus. Ei mitään pikku säteilyongelmia, vaan jokainen kännykkä aiheuttaa kaksi itsemurhaa ja vaikka mitä muuta. Näistä neljäkymmentä prosenttia on yksinomaan Kallasvuon niskoilla. Asialle pitäisi tehdä jotain.Macco kirjoitti:Näinhän se menee, näissä on isoista asioista kysymys Liikkeelle sen sun kännykän korjaus maksaa kymmeniä tuhansia euroja > pieni pulju voi mennä nurin > työntekijä ei saa uutta duunia > vaimo jättää > talo menee osituksessa ja lapset käräjillä > alkoholisoituminen > itsemurha tai sinulle käy Pbmanin kuvaamalla tavalla. Pitäkää siis hyvät ihmiset huolta kännyköistänne!Pbman kirjoitti:Laskepa mitä se maksaa sinulle:...
--Ari
— mylman
! Myydään DJI Phantom 3 Advanced: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=88&t=250353 !
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit