telegram kirjoitti:En tiedä, millä hinnalla Apple saa ostaa erilaisia prosessoreja, mutta valmistuskustannusten ero solon ja duon välillä tuskin on juuri mitään. Silti soloja ja duoja - samoin kuin niillä varustettuja koneita - voi myydä suurellakin hintaerolla helposti. Kyse on segmentoinnista.
Tiedän, että valmistuskustannusten ero
samanlaisissa mutta eri tehoisissa prosessoreissa ei ole käytännössä mitään. Tästä kertoo hyvin se, että samoja prosessoreita otetaan liukuhihnalta, todetaan miten hyvin valmistusprosessi on onnistunut eli miten paljon prosessori kuumenee missäkin rasituksessa, jonka jälkeen prosessoriin lyödään jokin GHz-leima päälle. Tämä on siis arkipäivää.
Nyt on kuitenkin kyseessä (ainakin jossain määrin) erilaiset prosessorit, jolloin valmistusprosessi on erilainen eli emme voi valmistaa prosessoreja ja jännittää hihnan loppupäässä että tupsahtiko sinne yksi vai kaksi ydintä.
telegram kirjoitti:Eri tehoisilla moottoreilla varustettujen, muuten samanlaisten autojenkin hintaero voi olla tuhansia euroja, vaikka autoissa saattaa olla täsmälleen samanlainen moottori vain hieman erilaisella moottorinohjauspiirillä (esim. Toyotan 2,2 -litraisen dieselkoneen 177 heppainen versio on käsittääkseni jotakuinkin sama pannu kuin hieman eri tavalla viritetty pienempitehoinen).
Sen enempää pureutumatta Toyotan diesel-moottoreihin tai Skodan turboahtimeen
vertauksessasi on kyse juuri siitä mihin viittasin eli nimenomaan
samanlaisia tietokoneita voidaan myös "lastuttaa" toimimaan nopeammin ylikellottamalla.
Edelleenkään ei kuitenkaan ole aivan siitäkään kyse. Toisen ytimen ja tähän liittyvän toiminnallisuuden lisääminen prosessoriin voisi kuitenkin kuvitella olevan sen verran iso suhteellinen lisä prosessoriin että suoraa vertausta auton lastuun ei ihan voi käyttää.
telegram kirjoitti:Tämä tällainen on ihan normaalia bisnestä. Luulenpa, että Duo- ja Solo-Minien hintaero on enemmän, kuin pelkkä komponenttien hintaero.
Tästä olen yhtä mieltä. Prosessoreiden hintaero ei varmastikaan ole niin paljon kuin minkä eron loppukuluttaja näkee.
Tässä on kyse puhtaasti segmentoinnista ja profiloinnista. Ja tämänhän kyllä tottakai ymmärtääkin mutta hintaeroa luulisin löytyvän kuitenkin enemmän kuin mihin täällä on viitattu.