Zoom R16
-
Zoom R16
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Hyväähän tässä on sekin, että ei tarvitse olla itse tietokonetta ollenkaan mukana vaan voi ihan nauhurina käyttää ja sitten voi jatkaa työstöä kotona edelleen koneella. Tässähän löytyy sisäänrakennettuna myös efektejä, mallinnuksia ym. eli pelkällä nauhuri puolellakin kyllä periaatteessa pärjää. Itse kyllä olen sitä mieltä, että tässä on erittäin varteenotettava vaihtoehto kotistudioihin.
Onko muita laitteenkäyttäjiä ja minkälaisia mielipiteitä teille on tästä laitteesta muodostunut?
Tältä sivustolta voi käydä enemmän asiasta kurkkimassa: http://www.samsontech.com/products/prod ... rodID=2009
-
Re: Zoom R16
Viesti Kirjoittaja spindle »
Itselläni on erikseen korttitallennin ja FW-äänikortti äänittämiseen ja olisin voinut maksaa vaikka tuhat-enemmän jos nuo kyseiset laatikot olisi saanut yhtenä boksina. olisi hieno jos joku rme vaikka julkaisisi tuollaista.
-
Viesti Kirjoittaja Ssound »
http://www.gearslutz.com/board/low-end- ... nions.html
tuolla on porukan testailuja ja spekulointeja luettavissa aika määrä!
Itse seurannut ketjua koko ajan sen perustamisesta lähtien. Porukka on post:annut sinne paljon demo-äänityksiä ja yksittäisiä instrumentteja. Yllättävän OK:n kuuloisilta jotkut tallenteista kuulostavat??!!
Itse epäilin vehkeen signal-to-noise kyvykkyyttä, mutta muutamissa tallenteissa ei kohinaa ole kuultavissa lainkaan..ei tehty mitään kohinan poistoja yms. yläpään leikkauksia..!
..itse olen vakavissani suunnitellut kyseisen vermeen hankkimista! (8 ch. etunen/phantom olisi ollut mainio / nyt siis vain kahteen kanavaan phantomia konkka-mikeille)
Suurin ongelma tuntui olevan ihmisillä saada laite toimimaan audio-interfacena .. ajurit olivat läpi surkeita ja samson pahoitteli tilannetta ja ilmeisimmin saanut jo koodattua uudet, paremmat ajurit!
Pahimmassa tapauksessa kone/ohjelmistot ei edes tunnistanut r 16-laitetta!! puhumattakaan materiaalin tallentamisesta/soitosta interfacea käyttäen.
- SsoundD
-
Viesti Kirjoittaja T.M »
-
Itse sain ihan hyvin tuon kyllä toimimaan audio interfacena, mutta kerran teki niin, että kun laite oli sammutettu ja laitoin sen sitten takaisin päälle niin ei suostunut millään koneen kanssa toimimaan, vaikka ääniasetuksista sitä kuinka valitsi niin ei vaan hyväksynyt sitä. Koneen uudelleen käynnistys auttoi ja sitten toimikin jälleen ihan moitteetta. On toki ajureissa varmasti vielä viilattavaa, mutta täytyy hieman antaa aikaa, kun aikasta uusi laite kuitenkin kyseessä. Mitä tässä hieman on ehtinyt lisää testailemaan niin soundit on kyllä yllättävän hyvät. Se huonous tulee sitten enemmänkin niistä omien taitojen rajallisuudesta kuin laitteen tuottamasta jäljestäSsound kirjoitti:
Suurin ongelma tuntui olevan ihmisillä saada laite toimimaan audio-interfacena .. ajurit olivat läpi surkeita ja samson pahoitteli tilannetta ja ilmeisimmin saanut jo koodattua uudet, paremmat ajurit!
Pahimmassa tapauksessa kone/ohjelmistot ei edes tunnistanut r 16-laitetta!! puhumattakaan materiaalin tallentamisesta/soitosta interfacea käyttäen.

-
No ei paha sijoitus 250€, onneksi olkoon!
Itsellä Apogee Duet ... aivan mahtava rauta! ..suosittelen..
Kuuntelen iTunesia, Spotify:ta yms. ja äänittelen perus vokaalit, kitarat sen läpi .. toimii Logic:n kanssa hienosti ja soundi on huomattavasti parempi kuin Digidesign:n LE raudoissa, joiden kanssa olen pelannut lähes koko 2000-luvun (digidesigneissa yllättävän ohkanen soundi)!
Ajurit toimii hienosti!
- SsoundD
-
Ssound kirjoitti:Jep
No ei paha sijoitus 250€, onneksi olkoon!
Itsellä Apogee Duet ... aivan mahtava rauta! ..suosittelen..
Kuuntelen iTunesia, Spotify:ta yms. ja äänittelen perus vokaalit, kitarat sen läpi .. toimii Logic:n kanssa hienosti ja soundi on huomattavasti parempi kuin Digidesign:n LE raudoissa, joiden kanssa olen pelannut lähes koko 2000-luvun (digidesigneissa yllättävän ohkanen soundi)!
Ajurit toimii hienosti!
- SsoundD
ELI TARKENNUS....
Terve
Eli puhun osiossa Apogee Duet-äänikortista ja vertaan sen laatua suhteessa esim. Digi 002-rack etuasteiden laatuun!!
Nyt ostin Apogee Duet:n tilalle RME babyface:n.
Erittäin hyvä sekin ensitestien jälkeen!!
Uskomattoman pieni latenssi USB-portin laitteeksi ja toimivuus 10+!!!
SUOSITTELEN RME Babyfacea Duet:tia harkitseville....kannattaa tarkistaa!
Syy vaihtoon on koska Duet:tia ei pysty laajentamaan...RME babyface:ssa optical IN + OUT, joten saan niihin kiinni erillisen AD-muuntimen esim. Apogee Ensemblen, MOTU 8-Pre:n, Behringer ADA 8000 yms. = 8-kanavaa
Itsellä ei käytännön kokemusta Zoom R16:sta, muuta GearSlutz:n foorumeilla olen lukenut kiitosta laitteesta ja kuunnellut ihmisten tekemiä nauhoituksia!!
- SsoundD
-
Pitää sen verran oma tarinaa tähän jatkaa, kun muitakin äänikortteja esiin heitettiin. Hankin tosiaan tuolloin tuo Apogee Onen, mutta siinä perässä olevan letkun laatu ja käyttö alkoi niin paljon ärsyttämään, kun se joutui nopeaan tahtiin kaksi kertaa takuuvaihtamaan, kun aina se lakkasi toimimista. Eli piuhojen laatu aika heikkoa. Hankin sitten tilalle Motun Microbookin ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Musiikin kuunteluun tuli ihan uusia ulottuvuuksia ja äänenlaatu selkeästi parempi, varsinkin ulospäin, verrattuna tuohon Apogeen Oneen. Hintakin ihan kohtuullinen reilu 200e, megaaninen laatu hyvä ja tyylikäs purkki muutenkin.Cathi777 kirjoitti:Itse sain ihan hyvin tuon kyllä toimimaan audio interfacena, mutta kerran teki niin, että kun laite oli sammutettu ja laitoin sen sitten takaisin päälle niin ei suostunut millään koneen kanssa toimimaan, vaikka ääniasetuksista sitä kuinka valitsi niin ei vaan hyväksynyt sitä. Koneen uudelleen käynnistys auttoi ja sitten toimikin jälleen ihan moitteetta. On toki ajureissa varmasti vielä viilattavaa, mutta täytyy hieman antaa aikaa, kun aikasta uusi laite kuitenkin kyseessä. Mitä tässä hieman on ehtinyt lisää testailemaan niin soundit on kyllä yllättävän hyvät. Se huonous tulee sitten enemmänkin niistä omien taitojen rajallisuudesta kuin laitteen tuottamasta jäljestäSsound kirjoitti:
Pahimmassa tapauksessa kone/ohjelmistot ei edes tunnistanut r 16-laitetta!! puhumattakaan materiaalin tallentamisesta/soitosta interfacea käyttäen.Itse tämä vielä hankin käytettynä ( pari kuukautta vanha ) hintaan 250e, niin ei tosiaan tunnu pahalta sijoitukselta. Mietin kyllä, että joku Apogee One voisi olla hyvä sijoitus tuohon rinnalle pelkkään musiikin toistoon, kun ei tämä ehkä paras laite kuitenkaan siihen sitten ole.
-
Kyllä joo nuo piuhat ovat Duet:n / Apogee pikku-muuntimien heikko kohta.
Siihen on roudauksen/keikan kestävä ratkaisu....
http://www.duetbreakout.com/index.html
Itse olin juuri tilaamassa, mutta sitten vaihtui tuo Duet, RME:n Babyfaceen.
Miten muuten on toiminut tuo R16? laatu / kohina/ toimivuus...nythän tuli markkinoille joku aika sitten R24...
http://www.zoom.co.jp/english/products/r24/
....joka on hieman kehittyneempi R16:sta?
- SsoundD
-
Viesti Kirjoittaja laboratory »
Onko kellään tuoreita käyttäjäkokemuksia Zoom r 16 tai uudemmasta r 24:stä?
Kiinnostaisi että ovatko laiteet toimineet kuinka vakuuttavasti Macin/Logicin kanssa audiointerfacena ja mahdollisesti DAW-ohjaimena?
Kiitos...
-
Kyllähän nuo laitteet toimii oikein mainiosti Logicin kanssa kuvailemallasi tavalla. Itse käytän pääasiassa vain DAW-ohjaimena tietokoneen kanssa, mutta kyllä se äänikorttikin puoli hyvin pelaa. Tuossa justiin pari viikkoa sitten demoteltiin bändin kanssa rummut sen kautta ja oikein mainiosti toimi.laboratory kirjoitti:Nostanpa tässä vanhaa ketjua keskusteluun.
Onko kellään tuoreita käyttäjäkokemuksia Zoom r 16 tai uudemmasta r 24:stä?
Kiinnostaisi että ovatko laiteet toimineet kuinka vakuuttavasti Macin/Logicin kanssa audiointerfacena ja mahdollisesti DAW-ohjaimena?
Kiitos...
-
Viesti Kirjoittaja aimo_ii »
-
En nyt ihan tarkkaan ymmärrä, että mitä meinaat tässä tapauksessa ketjuttamisella. Kyllä minulla on käytössä siis tuon rinnalla myös syntikka, joka lähettää mididatansa usb-liittimen kautta. Tuohan toimii siis ihan normaalin äänikortin tavoin koneeseen kiinnitettynä eikä mitenkään muuten sekoittele järjestelmää. Toki DAW-käytössä lisäksi lähettää sitä mididataa sitä kautta. Mutta toki voi muita laitteita samaan aikaan rinnalla käytellä.aimo_ii kirjoitti:Nyt kun tätä laitetta taitaa jo olla ihmisillä käytössä, niin kysyisin, onko teillä myös mahdollisesti syntikkaa/pianoa/muuta midi -laitetta lisäksi käytössä. Ja jos on, niin pystyykö tuon Zoomin kanssa saamaan ketjutettua ja syncattua muita vehkeitä? Zoomissahan ei ainakaan midi outtia tai inniä ole.
-
Viesti Kirjoittaja aimo_ii »
Siis itselläni on Yamahan työasema-syntikka, joka on liitetty nyt ulkoiseen äänikortiin midi-piuhalla. Ja Logicia käyttäessä työasema ottaa koneelta midi-käskyt ja on siis synkattu projektiin. Alla nykyinen kokoonpano.Cathi777 kirjoitti:En nyt ihan tarkkaan ymmärrä, että mitä meinaat tässä tapauksessa ketjuttamisella. Kyllä minulla on käytössä siis tuon rinnalla myös syntikka, joka lähettää mididatansa usb-liittimen kautta. Tuohan toimii siis ihan normaalin äänikortin tavoin koneeseen kiinnitettynä eikä mitenkään muuten sekoittele järjestelmää. Toki DAW-käytössä lisäksi lähettää sitä mididataa sitä kautta. Mutta toki voi muita laitteita samaan aikaan rinnalla käytellä.aimo_ii kirjoitti:Nyt kun tätä laitetta taitaa jo olla ihmisillä käytössä, niin kysyisin, onko teillä myös mahdollisesti syntikkaa/pianoa/muuta midi -laitetta lisäksi käytössä. Ja jos on, niin pystyykö tuon Zoomin kanssa saamaan ketjutettua ja syncattua muita vehkeitä? Zoomissahan ei ainakaan midi outtia tai inniä ole.
Mac >usb> äänikortti >midi> Yamaha
Nyt siis mietin sitä, että jos vaihdan tuon nykyisen äänikortin Zoomiin, niin onnistuuko tuo nykyinen toiminta. Eli käytännössä, kun painaisin esim. Play/Rec Zoomissa, niin sekä Logic että Yamaha alkaa pyörittää omaa sisältöään. Yamahassa on myös mahdollisuus käyttää usb-midiä.
Zoom >usb> Mac >usb> Yahama
Pahoittelut sekavasta selityksestä.

-
Viesti Kirjoittaja Taavi »
Jos haluan siirtää äänitetyt raidat kotikoneelle, iMac ja Logix Express 9, niin voiko nuo kopioida suoraan muistikortilta? Vai pitääkö/kannattaako itse laite ottaa aina mukaan ja kytkeä USBilla iMaciin?
-
Viesti Kirjoittaja Taavi »
Zoom R16 vaikuttaa suht hyvin korvaavan perinteisen mikserin treenikäytössä ja samalla sillä saa tietysti äänitettyä treenisessiot. Kovin helppoa ei tosin ole EQ:n tai esim. panoroinnin säätö, vaan vaatii sukeltamista valikoiden syövereihin. Välttämättä tuolle ei tosin ole kauheasti tarvetta. Projektiin voi tallentaa kanavien asetukset ja näin tehdä valmiiksi sopivan setin bändille. Esim. laulut kanaville 1&2 ja niihin valmis laulusoundiasetus efekteineen. Zoomista löytyy valmiita asetuksia esim. laululle ja akustisille kitaroille. Kitarat ja basso sitten suoraan kanavat 3..5 ilman efektejä. Kanavat 7&8 stereoksi linkitettynä sähkörummuille. Kanavan gain potikalla säädetään sisääntulo- ja äänitystaso. Kanavan faderilla säädetään paljonko kanavaa kuuluu master ulostulosta. Eli voi laittaa esim. vain laulut ja sähkörummut tulemaan PA:sta.
Äänitykset saa helposti kotikoneelle ottamalla muistikortin mukaan. Koko laitetta en ole kotiin jaksanut raahata, vaikka se toimisikin tietysti Logicin kontrollerina.
Yksi bugikin löytyi heti eka sessiossa. Jos pysäyttää äänityksen kappaleiden välissä, niin satunnaisesti näytti äänittävän joskus "valkoista kohinaa" jollekin kanavalle. Aika paha bugi. Googletukselle löysin, että tuo oli tunnettu vika, jonka workaround (Zoomin teknisen tuen mukaan) on äänityksen pysäyttämisen ja uuden käynnistyksen jälkeen "kelata" muutama sekunti eteenpäin, jolloin laite tekee ilmeisesti uudet tiedostot, eikä ongelmaa esiinny. Toivottavasti korjataan jossain firmware päivityksessä.
Mukava lisä laitteeseen olis yksi tai kaksi lisäulostuloa, joita voisi käyttää monitorointiin. Mutta ottaen huomioon laitteen hinnan, niin ei kauheasti voi valittaa.
Tässä esimerkki livetreenitallenteesta, jota kevyesti miksattu ja efektoitu Logicissa jälkikäteen. Laulussa paikoitelle vahva remuenglantiefekti

http://dl.dropbox.com/u/3326753/Hey%20Joe%202.mp3
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka