Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
-
- Viestit: 937
- Liittynyt: 5.6.2006 klo 13.48
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja morbusg »
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 21.10.2006 klo 23.34
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja exsor »
Eli sitä mitä meidän nykyisille win Office 2007 -lisensseille tapahtuu? Pikaisen googlettamisen perusteella nimittäin näytti siltä että win officen lisenssin muuttaminen mac officen lisenssiksi ei onnistu!
Tämä olisi tietenkin kaatanut koko projektin heti kättelyssä, koska mac officejen hankkiminen olisi tullut turkasen kalliiksi...
Nauratti hieman se että TÄSSÄKIN projektissa MICROSOFT on se mahdollisesti pahin kompastuskivi!
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, koska saimme myöhemmin selville että nykyinen lisensointijärjestelmämme (jolla on jokin hieno kolmi- tai nelikirjaiminen lyhenne jota en muista) sallii myös mac-asennukset officeista!
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 21.10.2006 klo 23.34
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja exsor »
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
- Viestit: 939
- Liittynyt: 27.3.2008 klo 11.26
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja rantom »
http://www.orbicule.com/undercover/
Kannattaa lukea se FAQ tuolta, selvennetään aika hyvin että miten toimii. Normaali käyttäjä ei saa tuota poistettua helposti, kokeneempi saanee.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: 2.5.2006 klo 13.48
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja jeppe »
Eikös tuo OSX Server muuten sisällä Mail Serverin, miksi Kerio?
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 21.10.2006 klo 23.34
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja exsor »
Perus Mail Server ei riitä, koska meillä on nokian puhelimia käytössä joihin on tarkoitus saada synkronoitua kalenterit, sähköpostit ja yhteystiedot. Keriossa on palikka joka tukee Nokian Mail for Exchangea jolla tuo luonnistuu. Mail Serverissä on ilmeisesti vastaava toiminto, mutta ainoastaan iPhonelle.jeppe kirjoitti:Eikös tuo OSX Server muuten sisällä Mail Serverin, miksi Kerio?
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: 2.5.2006 klo 13.48
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja jeppe »
Miten ulkoistus tuon osalta esim Googlen palveluun josta saa push ominaisuudet käyttöön?
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 21.10.2006 klo 23.34
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja exsor »
Kerio tukee myös Datavizin Roadsync symbian ohjelmaa, joka on ainakin tämän taulukon perusteella ominaisuuksiltaan kattavampi kuin Nokian Mail for eExchange: http://www.kerio.com/mailserver/wireless/activesyncjeppe kirjoitti:Nokian Mail 4 Exchange toimii heikosti edes Exhange 2007 kanssa, joten kerro kokemuksista Keriosta kun saatte testattua.
Miten ulkoistus tuon osalta esim Googlen palveluun josta saa push ominaisuudet käyttöön?
Ulkoistuspalvelutkin on olleet pöydällä ja aika näyttää mihin loppujen lopuksi päädymme.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 21.10.2006 klo 23.34
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja exsor »
Kiitos vinkistä! Täytyy tuotakin aspektia tutkiskella, tällä hetkellä ei ole mitään vastaavaa softaa ollut käytössä.rantom kirjoitti:Tulipa muuten mieleen että olettekos asentamassa jotain valvontajärjestelmää mahdollisiin kannettaviin? Undercover lienee paras vaihtoehto, miinuksena kuulemma tosin kameran välkkyminen (tarkistaa käsittääkseni sen että onko päällä).
http://www.orbicule.com/undercover/
Kannattaa lukea se FAQ tuolta, selvennetään aika hyvin että miten toimii. Normaali käyttäjä ei saa tuota poistettua helposti, kokeneempi saanee.
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: 11.1.2005 klo 21.53
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja Lakki »
Kuulostaa vaikealta uskoa. Mitähän tuo "kymmenia tuhansia" tarkkaan ottaen on? 15000exsor kirjoitti:Pikaisten laskelmien perusteella viidenkymmenen työaseman ja muutaman palvelimen muuttaminen Maceiksi (Mac Minejä + Xserve) toisi kymmenien tuhansien eurojen säästöt seuraavien viiden vuoden aikana!
euroako, jolloin kustannussäästö -- "pikaisen laskelman" perusteella -- olisi 60€/vuosi/työasema?
Tällainen summa menee hetkessä munaskuiden kaiveluun kun ihmetellään uusien palikoiden (Mac-
työasemat, serveritja työasemasoftat,...) konfausta ja lukemattomia yhteensopivuusongelmia.
Toisaalta tällaisilla marginaaleilla "pikainen laskenta" voi olla hehtaareja pielessä miten päin vain
-- varsinkin näköjään ollaan menossa pioneereina tuntemattomille vesille ilman koeteltua
paradigmaa (millaisen tarjoasi esimerkiksi joku Linux-pohjainen serverisysteemi, jos Microsoftin
on siis "kallis")
Mielenkiintoinen topikki joka tapauksessa. Toivottavasti 'exsor' postaa tilanneraportteja
aina (katkeraan) loppuun saakka...
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 21.10.2006 klo 23.34
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja exsor »
Voin laittaa tänne myöhemmin näkyville tarkempia tietoja kustannuksista, kunhan saamme ne tarkemmin laskettua.Lakki kirjoitti:Kuulostaa vaikealta uskoa. Mitähän tuo "kymmenia tuhansia" tarkkaan ottaen on? 15000exsor kirjoitti:Pikaisten laskelmien perusteella viidenkymmenen työaseman ja muutaman palvelimen muuttaminen Maceiksi (Mac Minejä + Xserve) toisi kymmenien tuhansien eurojen säästöt seuraavien viiden vuoden aikana!
euroako, jolloin kustannussäästö -- "pikaisen laskelman" perusteella -- olisi 60€/vuosi/työasema?
Tällainen summa menee hetkessä munaskuiden kaiveluun kun ihmetellään uusien palikoiden (Mac-
työasemat, serveritja työasemasoftat,...) konfausta ja lukemattomia yhteensopivuusongelmia.
Toisaalta tällaisilla marginaaleilla "pikainen laskenta" voi olla hehtaareja pielessä miten päin vain
-- varsinkin näköjään ollaan menossa pioneereina tuntemattomille vesille ilman koeteltua
paradigmaa (millaisen tarjoasi esimerkiksi joku Linux-pohjainen serverisysteemi, jos Microsoftin
on siis "kallis")
Mielenkiintoinen topikki joka tapauksessa. Toivottavasti 'exsor' postaa tilanneraportteja
aina (katkeraan) loppuun saakka...
Vaikka alku olisikin hieman kivinen kun joudumme paljon selvittelemään entuudestaan tuntemattomia asioita, on esimerkiksi perus mäkkityöaseman ylläpito paljon yksinkertaisempaa kuin vastaavan puuceeraudan. Konttorilla on melkein joka viikko joku pc-työasema ollut "matokuurilla", eli it-osaston ehjäiltävänä, milloin mistäkin syystä. Mäkkikoneet, joita siis meiltä jo ennestään löytyy, ovat huollossa lähinnä silloin kun niihin asennetaan uutta softaa tai päivitetään käyttistä.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: 2.5.2006 klo 13.48
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja jeppe »
-
- Viestit: 781
- Liittynyt: 14.12.2006 klo 12.41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja jlaxxx »
Tosi kiinnostava ketju, meillä sama juttu suunnitteilla.jussiu kirjoitti: Kaikki onnistuu, joko kotikansioita synkkaamalla tai sitten managed preferensseillä. Kumpikaan ei ole ihan peruskauraa, eli näihin kannattaa tutustua ihan kunnolla itse tai käyttää asiaan vihkiytynyttä osaajaa.
/jussi
Olisiko suosituksia "asiaan vihkiytyneistä osaajista", joka tulisi paikan päälle, kertoisi miten asiat kannattaa hoitaa just esimerkiksi läppärin ja serverin välisen tiedostosynkkausten ja backup/restoren kannalta ? Tai onko tästä hyvä pointteri verkossa ?
Ajattelin että hankittais toi Mac Mini Server jolla pääsis protoilemaan asioita ja tuotantoon sitten aikanaan Xserve. Meillä on reilu 20 käyttäjää ja 10.5 / 10.6 -clientejä näistä on noin 80% ja vuoden-puolentoista päästä loputkin käyttää Mäkkejä. Ilmeisesti Windows -kannettava (Vista varmaan?) pystyy kuitenkin käyttämään peruspalveluja (tiedostonjako, print) OS X Serveristä ?
Kaikki mahdollinen on hankittu """"pilvestä"""", joten aika vähällä selvittäis migraation osalta. Nyt siis Windows 2008 Server käytössä pelkkänä kotihakemisto / tiedostopalvelimena josta lähtee offline backup.
-jlauhia
-
- Viestit: 257
- Liittynyt: 19.3.2004 klo 18.39
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja Quadra700 »
Totaalinen trolli. Lisenssit ostetaan kerran ja thats it.exsor kirjoitti:Pikaisten laskelmien perusteella viidenkymmenen työaseman ja muutaman palvelimen muuttaminen Maceiksi (Mac Minejä + Xserve) toisi kymmenien tuhansien eurojen säästöt seuraavien viiden vuoden aikana!
En saa _millään_ hintalaskurilla menemään "kymmeniä tuhansia" viidenkymmenen koneen ja käyttäjän CALleihin. hinnat on kymppejä per kone.
Huomio että jos haluat "Applemaailmassa" käytellä aina tuoreimpia ohjelmia on käyttis myös oltava tuorein. Ns. pakkopäivitys. Se siitä vakioidusta työasemamallista.exsor kirjoitti: Myös päivityshinnat käyttisversiosta toiseen on melko mitättömät Applemaailmassa vrt. Microsoftmaailmaan.
Jep jep. Keskitetty/automatisoitu ohjelmien jakelu? Kelluvat käyttäjäprofiilit? Työasemien autom.asennus? Terminaalipalvelut? Virtualisointi? Käyttäjien omat ohjelmat, tiedostot ja työpöytä käyttöön mistä vain maailmalta.exsor kirjoitti: Ensin alkuun hämmästelimme miten paljon erilaisia palveluita Snow Leopard Server tarjoaa suoraan pakasta vedettynä! (Tietysti verrattuna Microsoftin vastaaviin)
Yrityksessänne ei IT ole näemmä järin tärkeässä asemassa kun tonnin kotikone riittää palvelimeksi, ilman varmistuksia tai kunnollisia onsite-huoltojaexsor kirjoitti: Koska kaikki näytti paperilla niin valoisalta, päätimme konsultoida erästä paikallista Apple-jäälleenmyyjää. He suosittelivat heti kättelyssä että tilaamme koeympäristöksi Mac Mini + Snow Leopard Server yhdistelmän. Paketillahan ei ollut hintaa ilman alveja kuin noin tonni. Ja kuten varmaan olette lukeneet niin Apple väläytti ja julkaisi valmiin Mac Mini Server paketin jolloin hinta painui vielä edullisemmaksi! Tuo Mini Server tietenkin taipuu myöhemmin myös tuotantokäyttöön.
Vertailun vuoksi: HP:lta testipalvelimen saa ilmaiseksi lähimmältä jälleenmyyjältä kunhan mainitsee HP:n demopoolin.
No onpas ollut tämäkin ratkaisu. Mikseivät arkistot olleet Exchangen arkistossa tai vähintäänkin pst-filet tiedostopalvelimella josta olisivat menneet keskitetysti nauhalle. Sähköposti ei siis ole tärkeä työkalu yrityksessänne?exsor kirjoitti: työasemille tallennettujen sähköpostien arkistokansioiden siirto uuteen ympäristöön.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 28.6.2005 klo 22.30
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja jannesil »
Tähän on pakko vähän kommentoidaQuadra700 kirjoitti:
Jep jep. Keskitetty/automatisoitu ohjelmien jakelu? Kelluvat käyttäjäprofiilit? Työasemien autom.asennus? Terminaalipalvelut? Virtualisointi? Käyttäjien omat ohjelmat, tiedostot ja työpöytä käyttöön mistä vain maailmalta.
Keskitetty/automatisoitu ohjelmien jakelu = Apple remote desktop + ARD task server
Kelluvat käyttäjäprofiilit = Open Directoryn ominaisuuksiin kuuluu myös tuo.
Työasemien autom.asennus = Deploystudio
Virtualisointi = Oletan että tarkoitat palvelinten virtualisointia? Parallels server for mac ja työasemille tarjolla on Parallels desktop/VMware Fusion/virtualbox.
Ja kyllä, kokemusta on noista kaikista myös tuotantokäytössä
Janne
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 21.10.2006 klo 23.34
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja exsor »
Laskimme kustannuksia joissa verrattiin Windows Serverin, Exchangen jne lisenssien yms kilkkeiden hankintahintaa vs. Applen vastaavat.Quadra700 kirjoitti: Totaalinen trolli. Lisenssit ostetaan kerran ja thats it.
En saa _millään_ hintalaskurilla menemään "kymmeniä tuhansia" viidenkymmenen koneen ja käyttäjän CALleihin. hinnat on kymppejä per kone.
Lisäksi laskelmissa oli otettu huomioon työasemien käyttöjärjestelmän päivittämisen muutaman vuoden välein uusimpaan versioon.
Lähdemme siis tyhjältä pöydältä kasaamaan ympäristöä.
Mitä tarkoitat pakkopäivityksellä? Joutuuhan Mikkiksen tuotteetkin päivittämään aina tuoreimpaan versioon?Quadra700 kirjoitti: Huomio että jos haluat "Applemaailmassa" käytellä aina tuoreimpia ohjelmia on käyttis myös oltava tuorein. Ns. pakkopäivitys. Se siitä vakioidusta työasemamallista.
Pointti oli se että se uuden käyttisversion ostaminen ei maksa kuin kymppejä Applella vs. satasia Mikkiksellä.
Jos olisit lukenut viestit läpi olisit huomannut että ideana oli hankkia kehitysympäristöä varten tuo Mini Server. Tuotantopalvelimeksi hankimme Xserven kunhan sen aika koittaa. Mini toki voi palvella jatkossa esim intranet-sivustoa jakelevana palvelimena tai muussa kevyessä käytössä ja onnistuu senkin koneen backupit verkon yli.Quadra700 kirjoitti: Yrityksessänne ei IT ole näemmä järin tärkeässä asemassa kun tonnin kotikone riittää palvelimeksi, ilman varmistuksia tai kunnollisia onsite-huoltoja
Vertailun vuoksi: HP:lta testipalvelimen saa ilmaiseksi lähimmältä jälleenmyyjältä kunhan mainitsee HP:n demopoolin.
Tärkeähän se on, mutta tällainen käytäntö on ollut että viestejä ei säilötä palvelimella. Käytäntö on tosin peräisin jostain viime vuosituhannelta, tässä olisi kyllä petrattavaa...Quadra700 kirjoitti: No onpas ollut tämäkin ratkaisu. Mikseivät arkistot olleet Exchangen arkistossa tai vähintäänkin pst-filet tiedostopalvelimella josta olisivat menneet keskitetysti nauhalle. Sähköposti ei siis ole tärkeä työkalu yrityksessänne?
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 21.10.2006 klo 23.34
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja exsor »
Kiva kuulla että on muitakin "kohtalotovereita"!jlauhia kirjoitti: Tosi kiinnostava ketju, meillä sama juttu suunnitteilla.
Olisiko suosituksia "asiaan vihkiytyneistä osaajista", joka tulisi paikan päälle, kertoisi miten asiat kannattaa hoitaa just esimerkiksi läppärin ja serverin välisen tiedostosynkkausten ja backup/restoren kannalta ? Tai onko tästä hyvä pointteri verkossa ?
Ajattelin että hankittais toi Mac Mini Server jolla pääsis protoilemaan asioita ja tuotantoon sitten aikanaan Xserve. Meillä on reilu 20 käyttäjää ja 10.5 / 10.6 -clientejä näistä on noin 80% ja vuoden-puolentoista päästä loputkin käyttää Mäkkejä. Ilmeisesti Windows -kannettava (Vista varmaan?) pystyy kuitenkin käyttämään peruspalveluja (tiedostonjako, print) OS X Serveristä ?
Kaikki mahdollinen on hankittu """"pilvestä"""", joten aika vähällä selvittäis migraation osalta. Nyt siis Windows 2008 Server käytössä pelkkänä kotihakemisto / tiedostopalvelimena josta lähtee offline backup.
-jlauhia
Osaajia kyllä löytyy kyselemällä. Itse otin puhelimen käteen ja pirautin eräälle suurelle kotimaiselle Applen jälleenmyyjälle. Kerroin lyhyesti mistä on kyse ja sovimme tapaamisen johon osallistui yrityksen paikallisjohtaja ja tekninen asiantuntija (huoltopäällikkö). Heiltä sai mukavan suoria vastauksia "tyhmiin" kysymyksiin ja opimme paljon sellaisiakin asioita joita ei olisi välttämättä tullut itsellä mieleen selvittää.
Noin tunnin rupattelutuokion jälkeen meillä oli valmis mielikuva projektin toteuttamismahdollisuuksista ja tilasimme edellä mainitun Mac Mini Serverin, jolla pääsemme sitten paremmin tutustumaan Osx serverin sielunelämään ennen kuin alamme hajottamaan tuotantoympäristöä.
-
- Viestit: 2285
- Liittynyt: 17.2.2005 klo 18.59
- Paikkakunta: Tampere
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Nämähän ovat hienoja asioita ja varmaan jossain toimivatkin. Itse (käyttäjän näkökulmasta) olen kokeillut ainakin alkupään tavaroita. Ohjelmien jakelu toimii kohtuullisen huonosti esim. *nix-järjestelmien vastaavaan (niissä konetta ei suinkaan käynnistetä uudestaan ohjelmien päivitystä varten). Jos kelluvat käyttäjäprofiilit tarkoittavat näitä serveriltä loginin yhteydessä ladattavia profiileita niin siitä vaan odottelemaan kirjautumista ja uloskirjautumista. Sama koskee myös tuohon viimeiseen kohtaan. Kolme jäljelle jäävää ovat sitten olleet pitkään *nix-ympäristöjen peruskauraa, joten niitä ei sen enempää kannata hehkuttaa.Quadra700 kirjoitti:Jep jep. Keskitetty/automatisoitu ohjelmien jakelu? Kelluvat käyttäjäprofiilit? Työasemien autom.asennus? Terminaalipalvelut? Virtualisointi? Käyttäjien omat ohjelmat, tiedostot ja työpöytä käyttöön mistä vain maailmalta.
Kuten sanoin, noi tekniikat varmasti toimivat jossain. Omat kokemukset niistä ovat sen verran surkeita, että eipä nuo automaattisesti maailmaa paranna.
6xiPod +iPhone 3GS (M32)+iPhone 8
iPad (V32, 7 gen) | AppleTV
Apple Watch S7
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 21.10.2006 klo 23.34
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja exsor »
Firmassamme on tällä hetkellä sekalainen seurakunta eritasoisia Creative Suite -paketteja (CS2, CS3 ja CS4, yhteensä alle 10 kpl) ja lisäksi Acrobat pro:ta löytyy muutamilla koneilla. Tarkoituksena on ensi vuonna siirtää lisenssit päivityksen avulla pc-versioista mac-versioiksi.
Kiinnostaisikin tietää tuleeko halvemmaksi ostaa yksittäiset päivityspaketit vai liittyä Volume Licensing ohjelmaan? (Ottaen huomioon että tuo käytössä olevien pakettien määrä on noin pieni)
Löysin Adoben sivuilta laskimen (http://www.adobe.com/fi/aboutadobe/volu ... r/avl.html) jolla näkee jotain alennuspisteitä kun siihen klikkailee noita tuotteita. Mitenkähän nuo pisteet kääntyvät euromääräisiksi säästöiksi?
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: 2.5.2006 klo 13.48
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja jeppe »
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 21.10.2006 klo 23.34
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja exsor »
Hommat seisoo koska Mac Mini Serverien toimitukset ovat viivästyneet... Kuulemma ehkä loppuviikosta olisi suomessa. Ehkä.jeppe kirjoitti:tähän olisi mukava kuulla ketjun aloittajan kommentteja siitä, miten testit ovat lähteneet käyntiin?
(Siviilissäkin joudun hajoilemaan Applen pitkittyneisiin toimistuaikoihin kun heti julkistuksen jälkeen tilattu i7 iMac on edelleen osina jossain tehtaan varastossa Shanghaissa...)
Puhdetöinä ollaan tosin tällä viikolla pystytelty Exchange-palvelinta, jolla voidaan sitten testailla kaikkea sekalaista ennen kuin kajotaan tuotantoympäristöön. Raportoin kyllä tänne homman edistymisestä sitten kun sen aika on.
Ei kellään muuten ollut mututietoa noista aiemmin kyselemistäni Adoben lisenssijutuista?
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 21.10.2006 klo 23.34
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja exsor »
Esimerkkiympäristössä siis 50 työasemaa ja palvelin jossa mm. sähköpostipalvelut. Sähköpostikäyttäjiä on 85. Koneet on tällä hetkellä PC rautaa ja tietenkin softat PC-versioita. Esimerkissä on laskettu että päivittäminen PC-ympäristöstä Mac-ympäristöön toteutetaan seuraavan viiden vuoden aikana, kymmenen työaseman vuositahtia.
Apple
Xserve
- Sisältää rajoittamattoman määrän käyttäjälisenssejä (CAL)
- Hinta 4 564 €
Mac Minit
- Nykyiset näytöt ja hiiret säilytetään.
- Käyttöjärjestelmän lisenssi sisältyy hintaan
- Mac Mini 549 €
- Näppäimistö 49 € (Apple Keyboard with Numeric Keypad)
- Hinta 598 €/kpl -> 50 x 598 € = 29 900 €
Käyttöjärjestelmien päivitykset
- Esimerkiksi kahden vuoden välein:
- 3. vuosi -> 30 x 29 € = 870 €
- 5. vuosi -> 50 x 29 € = 1 450 €
- Yhteensä 2 320 €
Ohjelmat
- Olemassa olevat MS Office-lisenssit PC:lle sisältävät myös MAC-version.
- Adoben lisenssit voi kääntää Mac-lisensseiksi päivityksen yhteydessä .
Kustannukset viidessä vuodessa:
4 564 € + 29 900 € + 2 320 € = 36 784 €
Microsoft
Palvelinohjelmisto ja käyttäjälisenssit
- Rauta olemassa (Hankittu viime vuonna)
- MS Essential Business Server 2008 (MS Open License)
- EBS User CAL ( 5+20+50 kpl paketit)
- 1. vuosi 18 545 € (Serverin ja CAL:ien hankinta)
- 3. vuosi 6 182 € (MS Open License maksu)
- 5. vuosi 6 182 € (MS Open License maksu)
- Yhteensä 30 909 €
PC Työasemat
- Nykyiset näytöt ja hiiret säilytetään.
- Käyttöjärjestelmän lisenssi sisältyy hintaan
- Rauta n. 500 € (kasataan itse)
- Työasemien käyttöjärjestelmälisenssit olemassa *
- Hinta 500 €/kpl -> 50 x 500 € = 25 000 €
* Windows-lisenssejä ei olla laskettu tähän mukaan, koska tarkoitus ei todennäköisesti ole seuraavaan viiteen vuoteen päivittää koneita Vistaa kummoisemmiksi ja siihen lisenssit on jo olemassa.
Kustannukset viidessä vuodessa (ei sisällä Windows-lisenssejä!):
30 909 € + 25 000 € = 55 909 €
Eli näillä laskelmilla säästöä tulisi 19 125 € Applen ratkaisuilla.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: 26.11.2007 klo 16.27
- Paikkakunta: Hamina
Re: Applen tuotteet yrityskäyttöön (projekti)
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit