iPhone-ohjelmointia tekevät yritykset Suomessa?

Xcode, Mac OS X Server sekä muuta hauskaa ja hyödyllistä

iPhone-ohjelmointia tekevät yritykset Suomessa?

ViestiKirjoittaja TomHagen » 20.7.2010 klo 16.16

Tervehdys!
Onko tietoa ketkä tällaisia Suomessa tekee? Pitääkö lähteä suoraan kyselemään isoilta softafirmoilta, vai löytyykö paljon osaajia muualtakin? Tarkoitus olisi kääntää toiselle platformille tehty ohjelma iPhonelle. Kiitokset jo etukäteen vinkeistä!
Viimeksi muokannut amanita päivämäärä 21.7.2010 klo 23.28, muokattu yhteensä 1 kerran
TomHagen

Re: iPhone ohjelmointia tekevät yritykset Suomessa?

ViestiKirjoittaja tkt » 21.7.2010 klo 20.32

Melko varmasti voi sanoa, että isot firmat eivät Suomessa tee iOS-sovelluksia. Ne ovat lähes täysin keskittyneet Windows-ympäristöön. IPhone-osaajat löytyvät aika hyvin mm. tämän palstan kautta, mutta kannattaa varautua maksamaan ihan oikeasti rahaa. "Halvin" tapa sovelluksen laatimiseksi voisi olla itse opetella ohjelmoimaan.

--Ari
tkt

Re: iPhone-ohjelmointia tekevät yritykset Suomessa?

ViestiKirjoittaja Hepo » 24.7.2010 klo 20.27

Olen jonkun mobiili firman nähnyt hakevan, mutta en muista oliko kuinka iso. Tekivät enimmäkseen muihin puhelimiin softaa.
Kannattaa tiedustella työntekijöitä välittävien firmojen kautta (ei vuokraavien), siellä varmaan on tietoa.
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 500GB | 12/2007
iBook G4 12", 1.07GHz 768Mt
Airport Express n ja Airport Extreme n | iPod Nano 4GB 3Gen ja iPod Touch 8GB 2Gen
Hepo

ViestiKirjoittaja siili69 » 24.7.2010 klo 22.17

Olen samaa mieltä, että täältä mahdollisesti löytyy helpoiten. Rohkenetko yhtään vihjata minkälaisesta ohjelmasta on kyse?
siili69

ViestiKirjoittaja TomHagen » 26.7.2010 klo 10.38

Jokunen kehittäjä täältä tuntui löytyväkin, pääasiassa yksityisiä harrastajia. Itse ohjelmasta.... reilu vuosi kehitetty tähän mennessä ja pääasiassa paikkatietoon perustuvaa hommaa. [:)]
TomHagen

ViestiKirjoittaja siili69 » 26.7.2010 klo 15.56

Kyllähän täällä niitä tekijöitä kommenteistä päätellen löytyy (ja suomalaista softaa AppleStoresta -ketjusta näkyy niitä, joiden softat ovat päässeet ihan levitykseen asti). Itsellä on tuo firmapuoli kunnossa, mutta en vielä rohkene tarjoutua tekemään ennen kuin olen jaksanut harjoitella omia juttuja tarpeeksi (*); leipä tulee lähinnä java- ja python-hommista tällä hetkellä.

(*) Viime yönä tuli spektaakkelimainen idea mieleen; huono aika nukkumisen kannalta ;) No, laitoin muistioon ylös monen muun ohjelmaidean lisäksi... katsotaan koska jaksan aloitella.
siili69

ViestiKirjoittaja MLari » 27.7.2010 klo 10.56

Kyllähän noista isoista firmoistakin osaamista löytyy. Ainakin Futurice tekee käsittääkseni myös iOS softaa, mutta tuntihinnat taitaa olla toista sataa euroa.

Ja sitten löytyy näitä yksittäisiä koodareita (minä mukaan lukien). Mutta ainakin oma kalenterini on melko täysi loka-marraskuulle asti, tosin ei niinkään iOS-koodailuista.
MacBook Pro 13" (Mid 2009, 2,26GHz/4GB/320GB 7200rpm, Leopard, Parallels: Win 7) - BenQ G2400W
iPhone 3G 16GB Black | Nokia N97 (koekäytössä)
MLari

ViestiKirjoittaja mluhtala » 27.7.2010 klo 11.41

Muakin kiinnostaisi tietää millainen ohjelma on kyseessä :) Tuli ekaksi mieleen yrityksen laskutusohjelma, joista ei ole ainakaan oman käsitykseni mukaan vielä ylitarjontaa, mutta koska tässä on kyse nimenomaan iPhoneen tulevasta ohjelmasta, niin kyse on varmaankin jostain muusta.
Viimeksi muokannut mluhtala päivämäärä 27.7.2010 klo 11.42, muokattu yhteensä 1 kerran
mluhtala

ViestiKirjoittaja mluhtala » 27.7.2010 klo 12.35

Vaikka jo otsikossa haetaan koodaria nimenomaan Suomesta, niin itse tiedustelisin palveluja ja niiden hintoja myös ulkomaisilta firmoilta. Nopealla googlauksella löytyi muun muassa intialainen ixtentia.com
mluhtala

ViestiKirjoittaja TomHagen » 29.7.2010 klo 13.17

Sinänsä suomalaisuus ei ole vaatimus, sitä on vaan lähinnä mietitty toimitusvarmuuden yms. vuoksi. Olisiko muuten kellään käytännön kokemusta ulkomailta tilatusta ohjelmoinnista? Millaisia ongelmia esiintyi, tuliko lopulta paljoa halvemmaksi yms.??
Foorumia seulomalla on jo joitan potentiaalisia löytynyt, hyvä niin. Ja itse ohjelmasta en tosiaan älyttömästä uskalla paljastaa. Lähinnä se, että se perustuu pääasiassa paikkatietoon sekä sen ympärille rakentuvaan todella laajaan palvelukokonaisuuteen.
TomHagen

ViestiKirjoittaja mluhtala » 29.7.2010 klo 18.31

^ Eli kaiketi jotain Foursquaren tyyppistä. Esittelehän ohjelma sitten täällä hompussa, kun on valmis. :)

Itselläni ei ole koodaustaitoa saati kokemusta ulkomailta ostetuista koodauspalveluista, mutta ajattelisin, että siellä missä on enemmän tarjontaa, olisi myös halvempaa ja nopeampi/parempi palvelu. Rohkeasti kyselemään vain, ei se mitään maksa!
mluhtala

ViestiKirjoittaja karjalankarhu » 29.7.2010 klo 19.48

FCSoveltolta tuli uudet kurssit Johdanto iPhone- ja iPad-sovelluskehitykseen ja iPhone- ja iPad-sovelluskehitys
karjalankarhu

ViestiKirjoittaja Kanttila » 3.8.2010 klo 22.18

TomHagen kirjoitti:Sinänsä suomalaisuus ei ole vaatimus, sitä on vaan lähinnä mietitty toimitusvarmuuden yms. vuoksi. Olisiko muuten kellään käytännön kokemusta ulkomailta tilatusta ohjelmoinnista? Millaisia ongelmia esiintyi, tuliko lopulta paljoa halvemmaksi yms.??
Foorumia seulomalla on jo joitan potentiaalisia löytynyt, hyvä niin. Ja itse ohjelmasta en tosiaan älyttömästä uskalla paljastaa. Lähinnä se, että se perustuu pääasiassa paikkatietoon sekä sen ympärille rakentuvaan todella laajaan palvelukokonaisuuteen.

Tiedän itse yhden firman jonka kautta onnistuu niin kotimaisin kuin UK voimin toteutus. Kokemusta on mobiili puolella iPhonesta, Androidista ja Symbianista niin omien tuotteiden kuin asiakas-projektien puolesta. ;) Löytyy toteutettua mobiili sovellusta muutamalle Fortune 500 yritykselle asti.

K
Kanttila

ViestiKirjoittaja oh6jih » 3.9.2010 klo 20.34

TomHagen kirjoitti:Sinänsä suomalaisuus ei ole vaatimus, sitä on vaan lähinnä mietitty toimitusvarmuuden yms. vuoksi. Olisiko muuten kellään käytännön kokemusta ulkomailta tilatusta ohjelmoinnista? Millaisia ongelmia esiintyi, tuliko lopulta paljoa halvemmaksi yms.??

Intiasta lähinnä kokemusta, ei niinkään että itse olisin sieltä ostanut, mutta olen ollut mukana projekteissa firmassa jonka omisti Intialainen yritys. Suomesta Intiaan siirretyt projektit olivat lähinnä katastrofi ainakin siihen asti kun vielä itse tuolla kupeksin. Aikataulu pikkuisen venähti tuplaksi alkuperäisestä, lopullisesta hinnasta ei ole tietoa mutta veikkaisin että säästöä ei hirveesti tullut. Tai no päämies osasi ottaa aika reilut myöhästymissakot mutta pikkuprojekteissa sellaisten sopiminen voi olla vaikeeta. Projektinhallinta siellä tuntuu ensimmäisenä kusevan. Parhaimmillaan homma pyörii loistavasti, mutta ne joilla homma toimii ei oo enää niitä firmoja jotka tarjoaa sen ihan halvimman hinnan. Tämän päivän hintatasosta ei ole tietoa mutta veikkaan että kalliskin siellä on alle puolet suomen hinnoista. Intialaisia koodareita löytyy kyllä suomestakin paljon ja hintaa ehkä pystyy tinkaamaan mutta silti projektin hallinta on helpompaa kun työtä pystyy paremmin valvomaan ja pitämään langat paremmin käsissään. Intialaisten kanssa projektiin liittyvistä ongelmista on vaikea saada tietoa kun kaikki on aina yes yes meininkiä palavereissa.
oh6jih

Paluu Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet